GRUPA V – BORSUKI

Grupa 5

GRUDZIEŃ

TEMAT: LABORATORIUM NAUKOWCÓW (PRĄD) – projekt w oparciu o PROGRAM TABLIT.

Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z elektrycznością.
– Rozbudzanie zainteresowania zjawiskami fizycznymi.
– Rozwijanie umiejętności właściwego korzystania z urządzeń elektrycznych.

TEMAT: ŚWIĘTA SIĘ ZBLIŻAJĄ – TWARZE LUDZI SIĘ ROZPROMIENIAJĄ.

Umiejętność ogólna: Poznawanie i kultywowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Wspólne przeżywanie radości, sprawianie przyjemności najbliższym.

Wiersz: „Pytanie”
(autor: Barbara Kosowska)

Czy może stąd, czy może stąd?
Skąd się bierze w gniazdku prąd?
Kto mi to powie, któż to wie,
Dlaczego lampa świeci się?
Czy prąd lata? Czy też skacze?
O nie, nie, nie! To jest inaczej!
To elektrony przepływają
I prąd dostarczać pomagają.
Płyną przewodów tajemną krainą,
Nawet, gdy śpimy, to one płyną.
Gdy lampę chcesz włączyć, mój kolego,
Włóż wtyczkę do gniazdka elektrycznego,
A potem pstryczek naciskamy
I już w naszym domu jasno mamy.

Wiersz: „Mikołaj”

24 grudnia – jak dobrze wiecie,
Święty Mikołaj chodzi po świecie.
Dźwiga swój worek niezmordowanie
I każde dziecko prezent dostanie.
Dla Asi ma piłkę, dla Bartka – sanki
i figurówki dla Zuzanki.
Kasi książeczkę da z obrazkami
i lalkę Barbie z ubrankami.
Dla Krzysia ma czapkę i rękawiczki,
Bliźniaczkom z Kocka da dwa szaliczki.
Jasiowi puzzle, drewniane klocki,
Mateuszowi – wóz strażacki

Piosenka https://www.youtube.com/watch?v=6ZDR1jbKY6k

LISTOPAD

TEMAT: NASZE ZMYSŁY – program innowacyjny TABLIT, projekt CZŁOWIEK

Umiejętność ogólna: Poznajemy świat poprzez zmysły, czyli wzrok, słuch, smak, węch i dotyk.

TEMAT: KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY

Umiejętność ogólna: Kształtowanie poczucia przynależności do swojego kraju.

TEMAT: POGODA ZMIENNA JEST

Umiejętność ogólna: dostrzeganie i określanie zjawisk atmosferycznych występujących w danej porze roku, określanie pogody.

Piosenka: „5 zmysłów mam”

Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Oko widzi, patrzy w koło
Czy jest smutno, czy wesoło ?
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Ucho słucha, nasłuchuje
Co usłyszy to notuje
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Nos wywącha zapach wszelki
I ten piękny i ten średni.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Język smaki podpowiada
Pyszna każda jego rada.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x

Narządy zmysłów i ich funkcje https://www.youtube.com/watch?v=VaWjp0X58Ko

Piosenka: „Płynie wisła”

Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie, po polskiej krainie
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.

Zobaczyła Kraków,
Wnet go pokochała, wnet go pokochała
I w dowód miłości
Wstęgą opasała.
I w dowód miłości
Wstęgą opasała.

Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie, po polskiej krainie
A dopóki płynie,
Polska nie zaginie!
A dopóki płynie,
Polska nie zaginie!

Wiersz: „Katechizm małego dziecka”

– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.

Wiersz: „Do domu, do domu”
E. Szelburg- Zarembiny

Do domu, do domu!
Idzie chmura,
ciemna, bura, duża.
Ojej! Będzie burza!
Szumią gną się,
Skrzypią drzewa
Oj! Będzie ulewa!
Już zagrzmiało.
Już błyska.
Już i kropla…
Deszcz pryska!
Myk, do domu!
Bliziutko.
Skryliśmy się
prędziutko.
A za oknem,
za drzwiami,
woda płynie strugami.

Piosenka: „Dola parasola”

Stał parasol koło ściany,
przekrzywiony, zapłakany,
chlip, chip, chlap ( bis)
nos drewniany wygiął w rurkę,
a łzy w koło ciekną ciurkiem
ciap, kap, ciap ( bis)
Ref: chip, chlip, chlap,
Ciap, kap, ciap ( bis)
Wycieraczka rzekła: „Panie
kiedyż wreszcie Pan przestanie”
chlip, chlip, chlap( bis)
ref: chlip, chlip, chlap…
„Dzisiaj słota kapuśniaczek,
nie dziwota, że ja płaczę”
chlip, chlip, chlap ( bis)
„Nosa wytrzeć tez nie mogę
muszę płakać na podłogę”
Ciap. Kap. Ciap
Ref: chlip, chlip, chlap
„W każdą pluchę zawieruchę
nie ma na mnie nitki suchej”
chlip, chlip, chlap ( bis)
„Potem w kącie stoję, co dzień
chciałbym wyjść i przy pogodzie”
klap, klap, klap ( bis)

https://www.youtube.com/watch?v=FQUB4NuoafU piosenka ?Parasol?

PAŹDZIERNIK

Temat: OWOCE I WARZYWA ŹRÓDŁEM ZDROWIA I ZABAWY

Umiejętność ogólna: Dziecko zna zalety warzyw i owoców, potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia.

Temat: JUŻ JESIEŃ

Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzega i opisuje jesienny las i jego mieszkańców.

Piosenka: „Na marchewki urodziny”

Na marchewki urodziny wszystkie zeszły się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta. 2X
Kartofelek podskakuje,
Burak z rzepką już tańcuje. Pan kartofel z krótką nóżką
Biegnie szybko za pietruszką. 2X
Kalarepka w kącie siadła
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze. 2X
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa. Moja droga kalarepko
Tańczże ze mną, tańczże krzepko. 2X
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach. 2X

Wiersz: „Na straganie”

Wiersz: ” Skarby jesieni”

A czy wiecie, co to „skarby jesieni”?
Piękne jabłko, co się w sadzie rumieni,
garść orzechów na leszczynie zebranych,
spadające z wysoka kasztany,
pełne maku słodkiego makówki
i czepliwe, łopianowe główki,
strąk fasoli, kapusty łuszczyny
i czerwone jagody kaliny,
i na klonach nasionka skrzydlate,
co z jesiennym ścigają się wiatrem.

Piosenka: „Sąsiadeczko wiewióreczko”

WRZESIEŃ

Temat: PRZYJACIÓŁ POZNAĆ CZAS, PRZEDSZKOLE WITA NAS.

Umiejętność ogólna: dziecko pozna nowe zasady przedszkolaka, nawiąże nowe przyjaźnie.

Temat: STOP, UWAGA, NIEBEZPIECZNIE! ZASAD NAUCZ SIĘ KONIECZNIE!

Umiejętność ogólna: dziecko utrwali zasady ruchu drogowego, pozna specyfikę pracy policjanta, strażaka i ratownika medycznego

Piosenka: „Przedszkole – drugi dom”

1. Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.

Ref. Ja chodzę tam co dzień,
obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali
wesoło bawię się,
kolegów dobrych mam,
nie jestem nigdy sam,
przedszkole domem drugim jest.

2. Czasem rano trudno mi wstać.
Chciałoby się leżeć i spać,
lecz na mnie auto czeka i miś.
W co będziemy bawić się dziś?

3. Zamiast mamy Panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi
i tak płyną przedszkolne dni.

Wiersz: „O co dbają dyżurni”

Dbają by kwiatkom nie zabrakło wody,
by srebrne rybki nie były głodne.
A po zabawie żeby od razu
Każdy samochód mknął do garażu.
Czyszczą futerka misiom wesołym,
niesforna piłkę znajda pod stołem.
Dbają o świeże ziarno w karmniku
I o porządek w każdym kąciku.
Znajdą zgubiony kapeć malucha.
Naszych dyżurnych musimy słuchać.