Grupa IV – Sarenki
Maj
Kwiecień
Marzec
Luty
Styczeń
Grudzień
Listopad
TEMAT: Metoda projektu- Drzewo- Projekt Edukacyjny TABLIT.
Umiejętność ogólna: Dziecko buduje wiedzę o drzewach i drewnie – produkcja drewna i papieru, zasady zachowania w lesie. Kształtuje zachowania proekologiczne i szacunku wobec lasu i drzew.
Piosenka: „Drzewa” Jesienią w gęstym lesie Wieść taka w dal się niesie, Że małe dwie wiewiórki Już rozpoczęły zbiórki! Ref.: To tu, to tam, Orzeszków nazbieramy, To tu, to tam, Zapasów dużo mamy! (…) | Wiersz „Sosna” Jest drzewo iglaste, które na zimę w igłach pozostaje, A z jego wiosennych pędów wiele nalewek i syropków na kaszel powstaje. Lipa i brzoza bywa czasem zazdrosna, Że na kaszel i katar podobno najlepsza jest SOSNA. |
TEMAT: METODA PROJEKTU „Pani Jesień króluje w przyrodzie”.
Umiejętność ogólna: Dziecko wzbogaca wiedzę przyrodniczą, uwrażliwia się na piękno otaczającej go przyrody oraz rozwija wiedzę o porach roku.
Piosenka: „Kolorowy deszcz” 1.Gdy na dworze pada deszcz, kiedy wszystko szare jest. Wyjmij kredki i narysuj, to co tylko chcesz. Ref. Na niebiesko, fioletowo, żółto i różowo. Na zielono, na czerwono i pomarańczowo. (…) | Wiersz: „Zbieramy kasztany” Zbieramy kasztany, robimy w nich dziurki, a wtedy je można nawlekać na sznurki. Tak robi się lejce, naszyjnik z korali. Kasztany, kasztany będziemy zbierali. |
Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy –POLSKA.
REALIZACJA PLANU ROCZNEGO
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).
Piosenka:,, Jesteśmy Polką i Polakiem” Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem, dziewczynką fajną i chłopakiem. Kochamy Polskę z całych sił, chcemy byś również kochał ją i ty i ty. 1 Ciuchcia na dworcu czeka, dziś wszystkie dzieci pojadą nią poznać kraj. (…) | Wiersz: „Katechizm małego Polaka” – Kto ty jesteś? – Polak mały. – Jaki znak twój? – Orzeł biały. – Gdzie ty mieszkasz? – Między swemi. – W jakim kraju? – W polskiej ziemi. – Czem ta ziemia? – Mą ojczyzną. – Czem zdobyta? – Krwią i blizną. – Czy ją kochasz? – Kocham szczerze. – A w co wierzysz? – W Polskę wierzę. – Coś ty dla niej? – Wdzięczne dziecię. – Coś jej winien? – Oddać życie. |
Październik
TEMAT: Co wiemy o jabłku? – METODA PROJEKTU
Umiejętność ogólna: dziecko uporządkuje swoją wiedzę, pozna ciekawostki na temat owocu i jego właściwości zdrowotne, aktywnie uczestniczy w warsztatach i wycieczkach, potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia.
Piosenka: Czerwone jabłuszko | Wiersz „Jabłuszko” |
1.Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz? Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą, uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą. ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz, ja Cię nie wydam, ty Mnie nie wydasz, Mazurek mazureczek, oberek obereczek Kujawiak, kujawiaczek, chodźże Maryś chodźże chodź. 2.Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy, Tę dziewczynę kocham, co ma modre oczy Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,… 3.Żebym ja wiedziała, żeś ty chłopak stały. To by moje oczy, za tobą patrzały. | W koszyczku jabłuszko starannie złożone śmieje się do dzieci troszkę zawstydzone Mamusia jabłuszko nożem rozkroiła i na równe części dzieci podzieliła A w każdej to części zdrowe witaminki dla mamy dla taty chłopca i dziewczynki Cieszą się dzieciaki i jabłuszka jedzą a o tym jak zdrowe nawet ptaszki wiedzą |
TEMAT: Czego jeszcze nie wiemy o marchewce? – METODA PROJEKTU
Umiejętność ogólna: dziecko kształtuje postawy proekologiczne i prozdrowotne; nabywa umiejętności poszukiwania informacji, rozwija umiejętność dokonywania obserwacji i wnioskowania.
Piosenka: „Urodziny marchewki” | Wiersz: „Na straganie” |
Na marchewki urodziny zeszły wszystkie się jarzyny. A marchewka gości wita I o zdrowie grzecznie pyta. Kartofelek podskakuje, Burak z rzepką już tańcuje. Pan kalafior z krótką nóżką Biegnie szybko za pietruszką. Kalarepka w kącie siadła Ze zmartwienia aż pobladła. Tak się martwi, płacze szczerze, Nikt do tańca jej nie bierze. Wtem pomidor nagle wpada, Kalarepce ukłon składa. Moja droga kalarepko Tańczże ze mną, tańczże krzepko. Wszystkie pary jarzynowe Już do tańca są gotowe. Gra muzyka, to poleczka, Wszyscy tańczą już w kółeczkach. | Na straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: „Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie, panie koprze. ” Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!” Rzecze na to kalarepka: „Spójrz na rzepę – ta jest krzepka! „Groch po brzuszku rzepę klepie: „Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?” Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu. Lecz pietruszka – z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może.” „A to feler” -Westchnął seler. Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli: Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?” Burak tylko nos zatyka: „Niech no pani prędzej zmyka, Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą. „A to feler” -Westchnął seler. Naraz słychać głos fasoli: „Gdzie się pani tu gramoli?!” „Nie bądź dla mnie taka wielka” – Odpowiada jej brukselka. „Widzieliście, jaka krewka!” Zaperzyła się marchewka. „Niech rozsądzi nas kapusta!” „Co, kapusta?! Głowa pusta?!” A kapusta rzecze smutnie: „Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!” „A to feler” – Westchnął seler. |
Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy –WIELKA BRYTANIA
REALIZACJA PLANU ROCZNEGO
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).
Wrzesień
Temat: Ja i moja grupa, coraz lepiej poznaję moje koleżanki i moich kolegów.
Umiejętność ogólna: dziecko odnajdzie swoje miejsce w grupie rówieśniczej, ułoży graficzny zbiór zasad współżycia w grupie.
Piosenka „Życie przedszkolaka” | Wiersz: ,,Dyżur” |
Warto rano się obudzić, nie grymasić, nie marudzić. Na pogodę nie narzekać, bo w przedszkolu kumpel czeka. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. X2 Umiem buty tak ustawić, żeby wiedzieć który prawy. Umiem po turecku siadać i samemu zupę zjadać. | Spójrz na Jacka – dumna mina. Jacek dyżur dziś zaczyna. Ma na szyi znaczek nowy Na nim kwiatek kolorowy. Czeka Jacka wiele pracy, Wiedzą o tym przedszkolacy. Podlać kwiaty, wymieść kurze, Dać jeść rybce – takiej dużej! Chwali Pani Jacka zucha Dzisiaj każdy chłopca słucha. I porządek zapanował, Kiedy Jacek dyżurował. |
Temat: Jestem bezpieczny na drodze.
Umiejętność ogólna: Dziecko przypomni sobie podstawowe zasady ruchu drogowego. Rozpozna barwy sygnalizacji świetlnej i rozumienie ich znaczenia. Dostrzeże skutki nieprawidłowego zachowania uczestników ruchu drogowego.
Piosenka: „Światła drogowe” | Wiersz: ,,Trzy sygnały” |
Czerwone na górze, zielone na dole To dla dzieci najważniejsze – światła drogowe x2 Gdy zielone jak ogórek światło świeci się Bezpiecznie przez ulicę można przejść Gdy zapali się czerwone, jak czerwony pomidorek Trzeba czekać, tu nie wolno spieszyć się! | Chcesz przejść przez ulicę? Bardzo łatwo, Uważać tylko musisz na światło! Gdy się zapali czerwone oko? stój, bo z policją Będziesz miał kłopot. Przy żółtym świetle zachowaj spokój Nie dając jeszcze na jezdnię kroku! Sygnał zielony – znak droga wolna. Ale pamiętaj, – nie droga polna! Tylko ulica bardzo ruchliwa, Gdzie o wypadek nietrudno bywa. |
Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – UKRAINA
REALIZACJA PLANU ROCZNEGO
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).