Grupa I – Misie

Czerwiec

Temat: Moja rodzina.

Umiejętność ogólna: Dziecko zna rolę matki i ojca w życiu rodziny, okazuje im szacunek. Chętnie pomaga w codziennej pracy.

Temat: Bawimy się kolorami.

Umiejętność ogólna: Dziecko utrwali nazwy kolorów podstawowych. Wyrobi umiejętności mieszania barw podstawowych dla uzyskania barw pochodnych.

Temat: Jedziemy na wakacje.

Umiejętność ogólna: Dziecko czynnie wypoczywa podczas wakacji – pozna i utrwali zasady bezpiecznego korzystania, np. z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce.

Piosenka: „Buziaczki”

Buziak, buziak dla mamusi
Od syneczka i córusi
Buziak, buziak dla tatusia
Od córeczki i synusia   

Cmok, Cmok
Tak przez cały rok
Nie tylko od święta
Niech każdy pamięta

Buziak, buziak dla mamusi
Od syneczka i córusi
Buziak, buziak dla tatusia
Od córeczki i synusia

Cmok, Cmok
Tak przez cały rok
Nie tylko od święta
Niech każdy pamięta

Wiersz: „Kolory”

Powiem wam – ale w sekrecie –
Coś czego pewno nie wiecie:
Dziś nudziły się kolory,
Urządziły więc wybory,
Który najładniej wygląda.
Każdy niepewnie spogląda...
I jak wszystkie w miejscu stały,
Tak się wszystkie rozbrykały:
Żółty wskoczył na czerwony,
Na niebieski z drugiej strony,
A niebieski na czerwony...
I tak zrobiły zielony,
Później zaś pomarańczowy,
A na koniec fioletowy!

I tak długo się mieszały,
Aż wszystkie barwy powstały!

Piosenka: „Kocham lato”

1. Wiosna wcale się nie spieszy   
I wciąż zimne są poranki     
Lecz mnie sama myśl już cieszy,    
Że do piwnic schowaliśmy sanki   

Ref: Kocham latem być na plaży   
Kocham, gdy mnie słonko praży  
Kocham morze, kocham fale
Mogę tam przebywać stale   

 2. Chcę już włożyć krótkie spodnie
 Chcę jeść lody po kolacji
 Chcę znów z dziećmi grać w dwa ognie 
 Chcę już bardzo cieszyć się z wakacji

Maj

Temat: Z wizytą u zwierząt.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna różne gatunki zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie, zapozna korzyści wynikające z hodowli zwierząt.

Temat: Jak powstaje miód? – temat realizowany metodą projektu.

Umiejętność ogólna: Dziecko wzbogaci wiedzę na temat pszczół i ich roli w przyrodzie, rozwinie empatię i troskę o owady oraz środowisko przyrodnicze.

Piosenka: „Mieszkańcy zagrody”

W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają
i gospodarzowi taki koncert dają:
W kurniku kury – ko, ko, ko

W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają
i gospodarzowi taki koncert dają:
W kurniku kury: ko, ko, ko
W oborze krowy – mu, mu, mu

W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają
i gospodarzowi taki koncert dają:
W kurniku kury: ko, ko, ko
W oborze krowy: mu, mu, mu
W chlewiku świnie – kwi, kwi, chrum

W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają
i gospodarzowi taki koncert dają:
W kurniku kury: ko, ko, ko
W oborze krowy: mu, mu, mu
W chlewiku świnie – kwi, kwi, chrum
A w stajni konie – i – ha, ha!

Wiersz: „Pszczółki”

Brzęczą pszczółki nad lipiną
Pod błękitnym niebem
Znoszą w ule miodek złoty
Będziesz go jeść z chlebem.

Kwiecień

Temat: Dbajmy o naszą planetę.

Umiejętność ogólna: Dziecko wie, jakie zachowania są proekologiczne, nauczy się szanować przyrodę.

Temat: Już Wielkanoc.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi.

Piosenka: „Ekologa znak”

1. Niech zieleni się przyroda
bo w przyrodzie tlen i woda
Chcę by wszystko kwitło,
żyło by powietrze czyste było

Ref. Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak

2. Nie chcę spalin, nie chcę dymu
I w powietrzu nie chcę pyłu
Nie chcę chemii w mym ogrodzie
Ja z przyrodą chcę żyć w zgodzie

Ref. Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak
Auto – nie, rower – tak
Ekologa to jest znak

Auto – nie, rower – tak
Auto – nie, rower – tak
Auto – nie, rower – tak
Auto – nie, rower – tak
Auto – nie, rower – tak

Wiersz: „Wielkanoc”

Na świątecznym stole
harce i swawole!
Zając kica
Baran bryka
Kura gdacze
Kogut chrapie
Bo Wielkanoc już się zbliża
I zajączek Nas przywita!

Marzec

Temat: Bajki, bajeczki…

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna najpiękniejsze baśnie oraz poszczególne postacie z bajek. Potrafi dostrzec piękno dobra i brzydotę zła w postępowaniu bohaterów.

Temat: Przedszkolak poznaje wiosnę.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozpoznaje charakterystyczne oznaki wiosny, rozwija zainteresowanie światem przyrody budzącej się do życia.

Piosenka: „Bajeczki”

1. Na półkach mieszkają książeczki
W książeczkach mieszkają bajeczki
Opowiem o nich Wam
Bo wszystkie dobrze znam

2. W bajeczkach znajdziecie rycerzy
Królewnę co spała na wieży
I dobrych wróżek sto
I czarownicę złą

3. A kiedy się dziecko zasłucha
To wróżki mu szepczą do ucha
Pokochaj bajek świat
Na wiele, wiele lat

Wiersz: „Wiosna”

Już kwiaty zakwitną
W ogrodach i na łąkach
Mówią o tym, że nadszedł
Czas wiosny i słonka
I szepczą: „Będziemy rosnąć ładnie,
jeśli deszczyk na nas spadnie”

Luty

Temat: Człowiek – metoda projektu tablit.

Umiejętność ogólna: Dziecko zdobywa wiedzę o człowieku i środowisku jego życia; kształtuje postawę prozdrowotną, rozwija umiejętności dbania o własne zdrowie.

Temat: Nasze emocje.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, uczuć u siebie i innych, wyrażania ich za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

Wiersz: Moje odbicie (autor: Barbara Kosowska)

Powiedzcie teraz, co widzicie,
Gdy w lustrze pojawia się wasze odbicie?
Twarz, potem szyja, a także dwie ręce,
Tułów oraz nogi i jeszcze więcej!
Masz swój kolor włosów, oczu dwoje,
Tak oto wygląda ciało twoje.
Ani w tym kraju, ani na świecie,
Drugiego takiego nie znajdziecie.

Piosenka: „Moje ciało”

Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam,
Swoje ciało dobrze znam.
Tra-la-la, tra-la-la,
Pokazujcie tak jak ja.

1. Tu mam czoło, a tu nosek,
Tu na głowie rośnie włosek.
Ram-tam-tam-tam-tam.
Tu są uszka, tu jest szyja,
Tu serduszko rytm wybija.
Ram-tam-tam-tam-tam.

Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam,
Swoje ciało dobrze znam.
Tra-la-la, tra-la-la,
Pokazujcie tak jak ja.

2. Tu mam rączki, jedna, druga,
Oczko lewe, prawe mruga.
Ram-tam-tam-tam-tam.
Tu jest brzuszek, plecy, nogi,
Tu ramionka, głowa, stopy.
Ram-tam-tam-tam-tam.

Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam,
Swoje ciało dobrze znam.
Ram-tam-tam, ram-tam-tam,
Swoje ciało dobrze znam.

Wiersz: D. Gellner „Zły humorek”

Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!

Piosenka: „Hyc, Tup, Klap”

1.Kiedy jesteś szczęśliwy,
Podnieś ręce do góry
I wysoko jak możesz,
Skacz pod chmury.

Ref. Wysoko hyc, hyc, hyc,
Do góry hyc, hyc, hyc.
I wyżej hyc, hyc, hyc,
Pod chmury hyc.

2. Kiedy coś nie wychodzi,
To do tego masz nogę,
By czasami nią tupnąć,
O podłogę.

3.Kiedy jest Ci wesoło,
I od śmiechu brzuch boli,
Wszystkim pokaż swą radość,
Klaszcz do woli

Styczeń

Temat: Zima zawitała wokół nas. Ferie w Muchomorku.

Umiejętność ogólna: Dziecko korzysta z uroków zimy. Rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami zimą.

Temat: Nasi kochani dziadkowie.

Umiejętność ogólna: Dziecko potrafi okazywać miłość i szacunek najbliższym, wzmacnia więź emocjonalną z rodziną.

Piosenka: „Tupu, tup po śniegu”

1. Przyszła zima biała
Śniegiem posypała
Zamroziła wodę
Staw przykryła lodem

Ref. Tupu tup po śniegu
Dzyń dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka/ x2

2. Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
Mamy pusto w brzuszku
Dajcie nam okruszków

Ref. Tupu tup po śniegu...

3. Ciepłe rękawiczki
I wełniany szalik
Białej mroźnej zimy
Nie boję się wcale

Ref. Tupu tup po śniegu...

Wiersz: „Życzenia dla babci i dziadka”

Dziś dla babci słońce mamy
I całuski dla dzidziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa
I piosenki śpiewa wnusia.
Aby babcia i dziadunio
w zdrowiu długo żyli.
Aby uśmiech dla nas mieli
w każdej wolnej chwili.

Grudzień

Temat: Czekamy na Mikołaja

Umiejętność ogólna: dziecko czerpie radość z przygotowań na przyjście wyczekiwanego gościa. Pozna postać Świętego Mikołaja.

Temat: Nadchodzą święta Bożego Narodzenia

Wiersz „Wieczór Mikołajkowy”
D. Gellner

Biały śnieżek, biały – grudniowy.
Piękny wieczór, piękny wieczór – Mikołajowy.
Paczki, paczuszki, woreczki,
papier, sreberka, wstążeczki.
Z paczek lalki i misie wystawiają nosy,
śmieją się do dzieci, śmieją się do dzieci…
O, słychać ich głosy!

Piosenka: „Idą Święta”

1. Idą święta, wigilijny czas
A za oknem biały śnieżek spadł
Pani zima pięknie wita nas
Bo świąteczny, bo świąteczny
Bo świąteczny nadszedł wreszcie czas

Ref: Świąteczny czas, świąteczny czas
Wesoło wita nas
Tej nocy czar, cudowny blask
Niech wszystkim nam rozbłyśnie

2. Przyszły święta, najpiękniejsze dni
W każdym domu choineczka lśni
Zastawiony wigilijny stół
A przy stole, a przy stole
A przy stole siedzi gości tłum

Ref: Świąteczny czas, świąteczny czas...

Listopad

Temat: Za oknami szaro i zimno

Umiejętność ogólna: Dziecko poznaje charakterystyczne cechy jesiennej pogody.

Piosenka: „Jesienna cza – cza”

Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza – cza – cza

Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze wietrzyk gra
Liście tańczą cza cze
więc tańczę i ja. …

Już jesienna pora, już skaczą żołędzie
Jarzębina sznur dziś czerwony ma
Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie
Jesienią śpiewamy cza cza cza

Wiersz: „Parasolka”
D. Gellner

Wiecie, co ja mam nad głową?
Parasolkę mam tęczową!
W parasolkę deszczyk puka.
Ja się chowam –
on mnie szuka!

Piosenka: „Kap, Kap”
(sł i muz. Agnieszka Kopacz, Piotr Belak)

1. Kap! Kap! Z nieba leci woda
Kap! Kap! Weź parasol, weź.
Kap! Kap! Jesienna pogoda.
Ciesz się, ciesz!

Ref. Pierwsza kropelka,
druga kropelka,
trzecia kropelka.
Chyba idzie deszcz!

2. Kap! Kap! Na nogach kalosze.
Kap! Kap! W wodzie cały świat.
Kap! Kap! Do kałuży wskoczę:
Chlap! Chlap! Chlap!

3. Kap! Kap! Choć jesienią szaro.
Kap! Kap! Nie nudzimy się.
Kap! Kap! Dziś w jesienne dźwięki
Wsłucham się.

Październik

Temat: Zjadamy owoce i warzywa, bo chcemy być zdrowi.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozróżni i nazwie wybrane warzywa i owoce, rozpozna za pomocą zmysłu wzroku, dotyku, smaku.

Temat: Drzewo – temat realizowany metodą projektu.

Umiejętność ogólna: Dziecko samodzielnie poznaje rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

Piosenka: „Jesienna cza – cza”

Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza – cza – cza

Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze wietrzyk gra
Liście tańczą cza cze
więc tańczę i ja. …

Już jesienna pora, już skaczą żołędzie
Jarzębina sznur dziś czerwony ma
Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie
Jesienią śpiewamy cza cza cza

Wiersz: „Witaminki”

Jesteś duży, czy też mały –
jedz warzywa przez rok cały.
Pyszna marchew i owoce,
zdrowy także świeży soczek.
Bo owoce i warzywa
to jest witamina żywa!

Wrzesień

Temat: Jestem przedszkolakiem

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna podstawowe zasady ruchu drogowego, aby bezpiecznie przejść na drugą stronę.

Piosenka: „Samochody”

1. Jadą samochody,
ulica za ulicą,
a każdy kierowca
tak kręci kierownicą.
Brum, brum, brum,
brum, brum, brum,
tak kręci kierownicą!

2. Teraz hamujemy
i chwilkę zaczekamy,
bo czerwone światło
na skrzyżowaniu mamy.
Stop, stop, stop!
Stop, stop, stop!
Na skrzyżowaniu mamy.

3. O, już można jechać,
bo znowu jest zielone.
Wszystkie samochody
ruszają w swoją stronę.
Brum, brum, brum,
brum, brum, brum,
ruszają w swoją stronę.

Wiersz: Iwona Salach

Przez ulicę idą dzieci
Gdy zielone światło świeci.
Kiedy żółte się zapali
Uważają nawet mali.
Gdy zobaczysz zaś czerwone
Czekaj grzecznie na zielone.

Wiersz: „Lubię chodzić do przedszkola”

Lubię chodzić do przedszkola,
w nim naprawdę jest wspaniale.
Co dzień na mnie już czekają
misie, klocki oraz lale.

Piosenka: „W przedszkolu super jest”

Ref. To nie żadna tajemnica,
że przedszkole nas zachwyca.
Każde dziecko o tym wie,
że w przedszkolu super jest!

W naszym kochanym przedszkolu
czujemy się bezpiecznie.
Bo tu wśród wielu przyjaciół,
jest po prostu bajecznie.