Grupa I – Misie
Czerwiec
Temat: Moja rodzina.
Umiejętność ogólna: Dziecko zna rolę matki i ojca w życiu rodziny, okazuje im szacunek. Chętnie pomaga w codziennej pracy.
Temat: Bawimy się kolorami.
Umiejętność ogólna: Dziecko utrwali nazwy kolorów podstawowych. Wyrobi umiejętności mieszania barw podstawowych dla uzyskania barw pochodnych.
Temat: Jedziemy na wakacje.
Umiejętność ogólna: Dziecko czynnie wypoczywa podczas wakacji – pozna i utrwali zasady bezpiecznego korzystania, np. z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce.
Piosenka: „Buziaczki”
Buziak, buziak dla mamusi Od syneczka i córusi Buziak, buziak dla tatusia Od córeczki i synusia Cmok, Cmok Tak przez cały rok Nie tylko od święta Niech każdy pamięta Buziak, buziak dla mamusi Od syneczka i córusi Buziak, buziak dla tatusia Od córeczki i synusia Cmok, Cmok Tak przez cały rok Nie tylko od święta Niech każdy pamięta
Wiersz: „Kolory”
Powiem wam – ale w sekrecie –
Coś czego pewno nie wiecie:
Dziś nudziły się kolory,
Urządziły więc wybory,
Który najładniej wygląda.
Każdy niepewnie spogląda...
I jak wszystkie w miejscu stały,
Tak się wszystkie rozbrykały:
Żółty wskoczył na czerwony,
Na niebieski z drugiej strony,
A niebieski na czerwony...
I tak zrobiły zielony,
Później zaś pomarańczowy,
A na koniec fioletowy!
I tak długo się mieszały,
Aż wszystkie barwy powstały!
Piosenka: „Kocham lato”
1. Wiosna wcale się nie spieszy I wciąż zimne są poranki Lecz mnie sama myśl już cieszy, Że do piwnic schowaliśmy sanki Ref: Kocham latem być na plaży Kocham, gdy mnie słonko praży Kocham morze, kocham fale Mogę tam przebywać stale 2. Chcę już włożyć krótkie spodnie Chcę jeść lody po kolacji Chcę znów z dziećmi grać w dwa ognie Chcę już bardzo cieszyć się z wakacji
Maj
Temat: Z wizytą u zwierząt.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna różne gatunki zwierząt żyjących w wiejskiej zagrodzie, zapozna korzyści wynikające z hodowli zwierząt.
Temat: Jak powstaje miód? – temat realizowany metodą projektu.
Umiejętność ogólna: Dziecko wzbogaci wiedzę na temat pszczół i ich roli w przyrodzie, rozwinie empatię i troskę o owady oraz środowisko przyrodnicze.
Piosenka: „Mieszkańcy zagrody”
W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają i gospodarzowi taki koncert dają: W kurniku kury – ko, ko, ko W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają i gospodarzowi taki koncert dają: W kurniku kury: ko, ko, ko W oborze krowy – mu, mu, mu W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają i gospodarzowi taki koncert dają: W kurniku kury: ko, ko, ko W oborze krowy: mu, mu, mu W chlewiku świnie – kwi, kwi, chrum W wiejskim gospodarstwie zwierzęta mieszkają i gospodarzowi taki koncert dają: W kurniku kury: ko, ko, ko W oborze krowy: mu, mu, mu W chlewiku świnie – kwi, kwi, chrum A w stajni konie – i – ha, ha!
Wiersz: „Pszczółki”
Brzęczą pszczółki nad lipiną
Pod błękitnym niebem
Znoszą w ule miodek złoty
Będziesz go jeść z chlebem.
Kwiecień
Temat: Dbajmy o naszą planetę.
Umiejętność ogólna: Dziecko wie, jakie zachowania są proekologiczne, nauczy się szanować przyrodę.
Temat: Już Wielkanoc.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi.
Piosenka: „Ekologa znak”
1. Niech zieleni się przyroda bo w przyrodzie tlen i woda Chcę by wszystko kwitło, żyło by powietrze czyste było Ref. Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak 2. Nie chcę spalin, nie chcę dymu I w powietrzu nie chcę pyłu Nie chcę chemii w mym ogrodzie Ja z przyrodą chcę żyć w zgodzie Ref. Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Ekologa to jest znak Auto – nie, rower – tak Auto – nie, rower – tak Auto – nie, rower – tak Auto – nie, rower – tak Auto – nie, rower – tak
Wiersz: „Wielkanoc”
Na świątecznym stole
harce i swawole!
Zając kica
Baran bryka
Kura gdacze
Kogut chrapie
Bo Wielkanoc już się zbliża
I zajączek Nas przywita!
Marzec
Temat: Bajki, bajeczki…
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna najpiękniejsze baśnie oraz poszczególne postacie z bajek. Potrafi dostrzec piękno dobra i brzydotę zła w postępowaniu bohaterów.
Temat: Przedszkolak poznaje wiosnę.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozpoznaje charakterystyczne oznaki wiosny, rozwija zainteresowanie światem przyrody budzącej się do życia.
Piosenka: „Bajeczki”
1. Na półkach mieszkają książeczki W książeczkach mieszkają bajeczki Opowiem o nich Wam Bo wszystkie dobrze znam 2. W bajeczkach znajdziecie rycerzy Królewnę co spała na wieży I dobrych wróżek sto I czarownicę złą 3. A kiedy się dziecko zasłucha To wróżki mu szepczą do ucha Pokochaj bajek świat Na wiele, wiele lat
Wiersz: „Wiosna”
Już kwiaty zakwitną
W ogrodach i na łąkach
Mówią o tym, że nadszedł
Czas wiosny i słonka
I szepczą: „Będziemy rosnąć ładnie,
jeśli deszczyk na nas spadnie”
Luty
Temat: Człowiek – metoda projektu tablit.
Umiejętność ogólna: Dziecko zdobywa wiedzę o człowieku i środowisku jego życia; kształtuje postawę prozdrowotną, rozwija umiejętności dbania o własne zdrowie.
Temat: Nasze emocje.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji, uczuć u siebie i innych, wyrażania ich za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.
Wiersz: Moje odbicie (autor: Barbara Kosowska)
Powiedzcie teraz, co widzicie, Gdy w lustrze pojawia się wasze odbicie? Twarz, potem szyja, a także dwie ręce, Tułów oraz nogi i jeszcze więcej! Masz swój kolor włosów, oczu dwoje, Tak oto wygląda ciało twoje. Ani w tym kraju, ani na świecie, Drugiego takiego nie znajdziecie.
Piosenka: „Moje ciało”
Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam, Swoje ciało dobrze znam. Tra-la-la, tra-la-la, Pokazujcie tak jak ja. 1. Tu mam czoło, a tu nosek, Tu na głowie rośnie włosek. Ram-tam-tam-tam-tam. Tu są uszka, tu jest szyja, Tu serduszko rytm wybija. Ram-tam-tam-tam-tam. Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam, Swoje ciało dobrze znam. Tra-la-la, tra-la-la, Pokazujcie tak jak ja. 2. Tu mam rączki, jedna, druga, Oczko lewe, prawe mruga. Ram-tam-tam-tam-tam. Tu jest brzuszek, plecy, nogi, Tu ramionka, głowa, stopy. Ram-tam-tam-tam-tam. Ref. Ram-tam-tam, ram-tam-tam, Swoje ciało dobrze znam. Ram-tam-tam, ram-tam-tam, Swoje ciało dobrze znam.
Wiersz: D. Gellner „Zły humorek”
Jestem dzisiaj zła jak osa! Złość mam w oczach i we włosach! Złość wyłazi mi uszami I rozmawiać nie chcę z wami!
Piosenka: „Hyc, Tup, Klap”
1.Kiedy jesteś szczęśliwy, Podnieś ręce do góry I wysoko jak możesz, Skacz pod chmury. Ref. Wysoko hyc, hyc, hyc, Do góry hyc, hyc, hyc. I wyżej hyc, hyc, hyc, Pod chmury hyc. 2. Kiedy coś nie wychodzi, To do tego masz nogę, By czasami nią tupnąć, O podłogę. 3.Kiedy jest Ci wesoło, I od śmiechu brzuch boli, Wszystkim pokaż swą radość, Klaszcz do woli
Styczeń
Temat: Zima zawitała wokół nas. Ferie w Muchomorku.
Umiejętność ogólna: Dziecko korzysta z uroków zimy. Rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami zimą.
Temat: Nasi kochani dziadkowie.
Umiejętność ogólna: Dziecko potrafi okazywać miłość i szacunek najbliższym, wzmacnia więź emocjonalną z rodziną.
Piosenka: „Tupu, tup po śniegu”
1. Przyszła zima biała Śniegiem posypała Zamroziła wodę Staw przykryła lodem Ref. Tupu tup po śniegu Dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwanka/ x2 2. Kraczą głośno wrony Marzną nam ogony Mamy pusto w brzuszku Dajcie nam okruszków Ref. Tupu tup po śniegu... 3. Ciepłe rękawiczki I wełniany szalik Białej mroźnej zimy Nie boję się wcale Ref. Tupu tup po śniegu...
Wiersz: „Życzenia dla babci i dziadka”
Dziś dla babci słońce mamy
I całuski dla dzidziusia.
Dziś życzenia wnuczek składa
I piosenki śpiewa wnusia.
Aby babcia i dziadunio
w zdrowiu długo żyli.
Aby uśmiech dla nas mieli
w każdej wolnej chwili.
Grudzień
Temat: Czekamy na Mikołaja
Umiejętność ogólna: dziecko czerpie radość z przygotowań na przyjście wyczekiwanego gościa. Pozna postać Świętego Mikołaja.
Temat: Nadchodzą święta Bożego Narodzenia
Wiersz „Wieczór Mikołajkowy”
D. Gellner
Biały śnieżek, biały – grudniowy. Piękny wieczór, piękny wieczór – Mikołajowy. Paczki, paczuszki, woreczki, papier, sreberka, wstążeczki. Z paczek lalki i misie wystawiają nosy, śmieją się do dzieci, śmieją się do dzieci… O, słychać ich głosy!
Piosenka: „Idą Święta”
1. Idą święta, wigilijny czas A za oknem biały śnieżek spadł Pani zima pięknie wita nas Bo świąteczny, bo świąteczny Bo świąteczny nadszedł wreszcie czas Ref: Świąteczny czas, świąteczny czas Wesoło wita nas Tej nocy czar, cudowny blask Niech wszystkim nam rozbłyśnie 2. Przyszły święta, najpiękniejsze dni W każdym domu choineczka lśni Zastawiony wigilijny stół A przy stole, a przy stole A przy stole siedzi gości tłum Ref: Świąteczny czas, świąteczny czas...
Listopad
Temat: Za oknami szaro i zimno
Umiejętność ogólna: Dziecko poznaje charakterystyczne cechy jesiennej pogody.
Piosenka: „Jesienna cza – cza”
Kolorowa jesień już chodzi po lesie Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie A dzieci śpiewają cza – cza – cza Ref.: Tańczymy cza cza cza Cza cze wietrzyk gra Liście tańczą cza cze więc tańczę i ja. … Już jesienna pora, już skaczą żołędzie Jarzębina sznur dziś czerwony ma Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie Jesienią śpiewamy cza cza cza
Wiersz: „Parasolka”
D. Gellner
Wiecie, co ja mam nad głową? Parasolkę mam tęczową! W parasolkę deszczyk puka. Ja się chowam – on mnie szuka!
Piosenka: „Kap, Kap”
(sł i muz. Agnieszka Kopacz, Piotr Belak)
1. Kap! Kap! Z nieba leci woda Kap! Kap! Weź parasol, weź. Kap! Kap! Jesienna pogoda. Ciesz się, ciesz! Ref. Pierwsza kropelka, druga kropelka, trzecia kropelka. Chyba idzie deszcz! 2. Kap! Kap! Na nogach kalosze. Kap! Kap! W wodzie cały świat. Kap! Kap! Do kałuży wskoczę: Chlap! Chlap! Chlap! 3. Kap! Kap! Choć jesienią szaro. Kap! Kap! Nie nudzimy się. Kap! Kap! Dziś w jesienne dźwięki Wsłucham się.
Październik
Temat: Zjadamy owoce i warzywa, bo chcemy być zdrowi.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozróżni i nazwie wybrane warzywa i owoce, rozpozna za pomocą zmysłu wzroku, dotyku, smaku.
Temat: Drzewo – temat realizowany metodą projektu.
Umiejętność ogólna: Dziecko samodzielnie poznaje rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.
Piosenka: „Jesienna cza – cza”
Kolorowa jesień już chodzi po lesie Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie A dzieci śpiewają cza – cza – cza Ref.: Tańczymy cza cza cza Cza cze wietrzyk gra Liście tańczą cza cze więc tańczę i ja. … Już jesienna pora, już skaczą żołędzie Jarzębina sznur dziś czerwony ma Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie Jesienią śpiewamy cza cza cza
Wiersz: „Witaminki”
Jesteś duży, czy też mały –
jedz warzywa przez rok cały.
Pyszna marchew i owoce,
zdrowy także świeży soczek.
Bo owoce i warzywa
to jest witamina żywa!
Wrzesień
Temat: Jestem przedszkolakiem
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna podstawowe zasady ruchu drogowego, aby bezpiecznie przejść na drugą stronę.
Piosenka: „Samochody”
1. Jadą samochody, ulica za ulicą, a każdy kierowca tak kręci kierownicą. Brum, brum, brum, brum, brum, brum, tak kręci kierownicą! 2. Teraz hamujemy i chwilkę zaczekamy, bo czerwone światło na skrzyżowaniu mamy. Stop, stop, stop! Stop, stop, stop! Na skrzyżowaniu mamy. 3. O, już można jechać, bo znowu jest zielone. Wszystkie samochody ruszają w swoją stronę. Brum, brum, brum, brum, brum, brum, ruszają w swoją stronę.
Wiersz: Iwona Salach
Przez ulicę idą dzieci Gdy zielone światło świeci. Kiedy żółte się zapali Uważają nawet mali. Gdy zobaczysz zaś czerwone Czekaj grzecznie na zielone.
Wiersz: „Lubię chodzić do przedszkola”
Lubię chodzić do przedszkola, w nim naprawdę jest wspaniale. Co dzień na mnie już czekają misie, klocki oraz lale.
Piosenka: „W przedszkolu super jest”
Ref. To nie żadna tajemnica, że przedszkole nas zachwyca. Każde dziecko o tym wie, że w przedszkolu super jest! W naszym kochanym przedszkolu czujemy się bezpiecznie. Bo tu wśród wielu przyjaciół, jest po prostu bajecznie.