Grupa II – Zajączki

Czerwiec

Temat: Dzieci świata.

Umiejętność ogólna: Dziecko wzbogaci swoje wiadomości na temat życia ludzi w różnych miejscach na świecie.

Temat: Jedziemy na wakacje.

Umiejętność ogólna: Dziecko wskaże różnice w krajobrazach różnych regionów Polski. Dowie się o zasadach obowiązujących podczas pobytu na wakacjach, dostrzeże uroki lata. Odczuje radość ze wspólnych zabaw na świeżym powietrzu.

Piosenka: „Kolorowe dzieci”

Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa
Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie
Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci
Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami
Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie
Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci
Los to sprawił lub przypadek
Że Hindusem nie był dziadek
Tata nie był Indianinem
I nie w Peru mam rodzinę
Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci
Nie patrz na to w jakim kraju
Jaki kolor dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!
Przecież wszędzie każda mama
Każdy tata chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci
Nie patrz na to
W jakim kraju
Jaki kolor dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę, naprawdę, naprawdę się nie liczy!

Wiersz: „Murzynek bambo”

Murzynek Bambo w Afryce mieszka ,
czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki
Ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca ,
Psoci, figluje - to jego praca.
Aż mama krzyczy: "Bambo, łobuzie!'
A Bambo czarną nadyma buzię.
Mama powiada: "Napij się mleka"
A on na drzewo mamie ucieka.
Mama powiada :"Chodź do kąpieli",
A on się boi że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka.
Bo dobry chłopak z tego murzynka.
Szkoda że Bambo czarny , wesoły
nie chodzi razem z nami do szkoły.

Piosenka: „Wakacji czas”

1. Żółty kolor jak radosne słońce, co na niebie latem jasne i gorące.
Kolorowych kwiatów wszędzie pełno jest. Ciepłe słońce wita z nami lato też.
Ref.: {Już wakacji nadszedł czas, lato, lato wita nas} 2x
2. A niebieski to jest kolor nieba. Nieba tutaj dużo nam potrzeba. 
No bo niebo zawsze  tak wesołe jest, kiedy słońce świeci, a nie pada deszcz

Wiersz: „Na wakacje ruszać czas”

Za dni kilka –o tej porze będę witać polskie morze. 
Bo najbardziej mi się marzy żeby bawić się na plaży.
A ja chciałbym dotknąć chmury i dlatego jadę w góry. 
Razem z mamą, razem z tatą w górach lubię spędzać lato.
Ja na morze nie mam czasu. 
Wolę jechać het- do lasu.
 I tam z dziadkiem zbierać grzyby albo w rzece łowić ryby.
Dla mnie to najlepsza pora żeby wskoczyć do jeziora. 
Nie chcę w upał chodzić w góry. 
Wolę jechać na Mazury.
Morze, góry, las i rzeka. Wszystko to już na nas czeka. 
Bo zaczęło się już lato. Jedźmy mamo, jedźmy tato.

Maj

Temat: Co słychać na łące i nad stawem?
Pszczoły dają nam miód – metoda projektu.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna naturalne środowisko owadów, wskaże znane rośliny i zwierzęta żyjące na łące. Wnikliwie obserwuje przyrodę.

Temat: Nasi kochani rodzice.

Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzeże rolę rodziców w życiu rodziny, wskaże możliwości niesienia pomocy w ich codziennej pracy.

Piosenka: „Bal na łące”

Kiedy świeci słoneczko
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.

Ref. Dylu, dylu już grają
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę
sapią przy tym troszeczkę.
A trzy małe biedronki nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca, aby tańczyć na palcach.

Wiersz: „Tylko raz” M. Buczkówna

Chcą żyć jak i ty żyjesz,
Wszystkie na świecie zwierzęta –
I mrówki, i żaby, i żmije,
I pszczoła wiecznie zajęta.
I paź królowej – motyl
Niech fruwa tęczowo złoty,
I ślimak środkiem dróżki
Niech pełznie, wystawia różki…
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
Biedronce, jak kropki liczy,
Jaskółce, jak gniazdko kleci,
Jak pająk rozsuwa sieci.
Niech skacze pasikonik,
Niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz.

Wiersz: „Tylko raz” M. Buczkówna

Chcą żyć jak i ty żyjesz,
Wszystkie na świecie zwierzęta –
I mrówki, i żaby, i żmije,
I pszczoła wiecznie zajęta.
I paź królowej – motyl
Niech fruwa tęczowo złoty,
I ślimak środkiem dróżki
Niech pełznie, wystawia różki…
Przypatrz się z bliska dżdżownicy,
Biedronce, jak kropki liczy,
Jaskółce, jak gniazdko kleci,
Jak pająk rozsuwa sieci.
Niech skacze pasikonik,
Niech świerszczyk w trawie dzwoni…
Dla nich kwitnie łąka, dla nich rośnie las.
Jak i ty – żyją tylko raz.

Wiersz: „Dla ciebie mamo”

Dziś dla Ciebie Mamo, świeci słońce złote,
Dla Ciebie na oknie usiadł barwny motyl.
Dziś dla Ciebie Mamo, płyną barwne chmurki,
A wiatr je układa w świąteczne laurki.
Dziś dla Ciebie Mamo, śpiewa ptak na klonie
I dla Ciebie kwiaty dziś pachną w wazonie.
Dzisiaj droga Mamo, masz twarz uśmiechniętą,
Niech przez rok cały, trwa to wielkie święto.

Piosenka: „Moja wesoła rodzinka”

Moja wesoła rodzinka
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!

Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!

Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo ma mama wielkie serce!

Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!

Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!

Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!

Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!

Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!

Kiedy nie ma taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!

Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!

Kwiecień

Temat: Wielkanoc tuż, tuż.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna i kultywuje zwyczaje oraz tradycje związane z Wielkanocą. Odczuje radość ze wspólnych przygotowań do rodzinnych świąt.

Temat: W wiejskim gospodarstwie – program innowacyjny TABLIT.

Umiejętność ogólna: Zapamiętanie cech, nazw zwierząt, prac polowych typowych dla gospodarstwa wiejskiego.

Piosenka: „Gdacze kura: ko ko ko”
Wykonanie: Śpiewające Brzdące

1. Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,
W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

2. Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

WIERSZ: „Wydmuszki” D. Gellner

Przed owalnym lustrem tłoczą się wydmuszki. Przymierzają przed nim pisankowe ciuszki.
Już w lustrze różowo, zielono i biało.
a wydmuszkom ciągle kolorów za mało!
Zajrzały do szuflad, szafy otworzyły. Kropeczki, paseczki na siebie włożyły.
Gdy tyle kolorów w lustrze się odbiło, to w końcu się lustro w pisankę zmieniło.

PIOSENKA: „W kurniku”

1. W kurniku od rana coś się dzisiaj dzieje.{Kury gdaczą z całej siły, kogut głośno pieje} 2x
2. Już nadeszła pora, skorupki pękają.{A kurczątka co sił w nóżkach szybko uciekają}2x
3. Wracajcie, wracajcie prędko do kurnika. {Dostaniecie do jedzenia ziarna słonecznika} 2x
4. Nie chcemy, nie chcemy, zabawę wolimy. {Siedzieliśmy w swych skorupkach od połowy zimy} 2x
5. Ciemna noc nadeszła więc się posłuchały. {I pod skrzydła swojej mamy prędko się schowały} 2x

Marzec

Temat: Zwierzęta domowe.

Umiejętność ogólna: Dziecko wzbogaca wiedzę na temat zwierząt domowych, rozumie potrzebę opieki i pomocy zwierzętom.

Temat: Wiosna tuż, tuż…

Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzega i nazywa zmiany zachodzące wczesną wiosną.

Piosenka: „Mam zwierzątko”

– Czy Ty masz jakieś zwierzątko?
– Tak, ja mam pieska.

Mam zwierzątko takie miłe,
co ma cztery łapy.
Szczeka, biega, dokazuje,
to mój piesek mały.
Hau, hau,   hau, hau, hau!
Hau, hau

– A ja mam kotka!

Mam zwierzątko takie miłe,
co ma cztery łapy.
Miauczy, mruczy, kłębek łapie,
to mój kotek mały.
Miau, miau,   miau, miau, miau!
Miau, miau

– A ja mam myszkę!

Mam zwierzątko takie miłe,
co w akwarium mieszka.
Jest malutkie, cicho piszczy,
to jest myszka śmieszka.
Pi, pi,   pi, pi, pi!
Pi, pi.

– A ja mam ptaszka!

Mam zwierzątko takie miłe,
pokryte piórkami.
Bardzo lubię kiedy śpiewa,
to jest ptaszek mały!
Ćwir, ćwir,   ćwir, ćwir, ćwir!
Ćwir, ćwir.

– A ja mam rybkę!

Mam zwierzątko takie miłe,
które w wodzie pływa.
Czasem nawet coś mi powie,
to jest moja ryba.
Bul, bul,   bul, bul, bul.
Bul, bul.

– A ja mam świnkę!

Mam zwierzątko takie miłe,
jest całe różowe.
To pluszowa, śliczna świnka,
która chrumka sobie.
Chrum, chrum,   chrum, chrum, chrum!
Chrum, chrum.

Chau, chau, chau!
Miau, miau, miau!
Pi, pi, pi!
Ćwir, ćwir, ćwir!
Bul, bul, bul!
Chrum, chrum, chrum! CHRUM!

Wiersz: „Zwierzątka w domu”

Pies groźnie powarkuje,
Kot grzbiet gimnastykuje.
Chomik policzki nadyma,
Glonojad z kanarkiem się trzyma.
Śmieszne zwierzaki w domu mamy
Bawią nas swymi minami.

Piosenka: „Maszeruje wiosna”

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
Maszeruje drogą mała wiosna
Ma spódniczkę mini sznurowane butki
I jeden warkoczyk krótki

Ref. Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę
Na ramieniu małą torebeczkę
Chętnie żuje gumę i robi balony
A z nich każdy jest zielony

Ref. Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

3. Wiosno, wiosno
Nie zapomnij o nas
Każda trawka chce
Być już zielona
Gdybyś zapomniała inną
Drogą poszła
Zima by została mroźna

Ref. Maszeruje wiosna
A ptaki wokoło
Lecą i świergocą
Głośno i wesoło
Maszeruje wiosna w ręku
Trzyma kwiat gdy go
W górę wznosi
Zielenieje świat

Wiersz: „Wiosna”

Już kwiaty zakwitną
W ogrodach i na łąkach
Mówią o tym, że nadszedł
Czas wiosny i słonka.
I szepczą: „Będziemy rosnąc ładnie,
Jeśli deszczyk na nas spadnie”

Luty

Temat: Zima i zwierzęta.

Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, otacza je życzliwością i troską. Poznaje nazwy ptaków przylatujących do karmnika. Wie, dlaczego i czym karmimy ptaki zimą.

Temat: Wyprawa do krainy wiecznego śniegu.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozbudza zainteresowania przyrodnicze, pozna niektóre zwierzęta egzotyczne i polarne.

Piosenka: „Ptaszki zimową porą”

1.  Jestem wróbelkiem, ćwir, ćwir, ćwir,
szare mam piórka i mały dziobek,
kiedy okruszki dajesz mi,
wtedy wesoło ćwierkam sobie:
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir,
Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.

2. Ja jestem wroną, kra, kra, kra,
czarne mam pióra i ostry dziób,
jeśli mi zimą jeść coś dasz,
chętnie zostanę z tobą tu.
Kra, kra, kra, kra, kra, kra, kra,
kra, kra, kra, kra, kra, kra, kra.

3. Jestem bociankiem, kle, kle, kle,
nogi mam długie i dziób czerwony,
zimą nie spotkasz nigdy mnie,
bo odlatuję w ciepłe strony.
Kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle, kle.

Wiersz T. Kubiaka „Biegały ptaszki”

Biegały ptaszki, biegały
po śniegu jak płótno białym.
Stukały dzióbkiem w okienko:
– Rzućcie nam prosa ziarenko!
Ziemia na kamień zmarznięta.
– Czy o nas nikt nie pamięta?
Wybiegły dzieci z przedszkola,
sypią ziarenka na pola.
Ptaszki ziarenka zebrały i dalej  – frr – poleciały.

Piosenka: „W lodowej krainie”

1. Małe polarne śliczne niedźwiadki,
bawią się w śniegu pod okiem matki.
Choć sroga zima i śnieg dookoła,
mama do domu ich nie woła.

Ref: Zwierzęta z lodowej krainy,
nie boją się śniegu i zimy.
Nie marzną, choć mróz wielki taki,
bo to są polarne zwierzaki.

2. Foczki do wody chętnie wskakują,
dobrze pływają, świetnie nurkują,
i chociaż woda jest lodowata,
kąpieli nie zabrania tata.

Ref: Zwierzęta z lodowej krainy…

3. Lubią zabawy pingwinki małe,
chodzą po śniegu ich stada całe.
Zimowych butów, czapek nie mają,
a wcale się nie przeziębiają.

Ref: Zwierzęta z lodowej krainy…

Styczeń

Temat: Kochamy Babcię i Dziadka

Umiejętność ogólna: Dziecko potrafi okazywać miłość i szacunek najbliższym członkom rodziny. Dostrzega rolę babci i dziadka w życiu rodziny. Rozumie konieczność pomagania osobom starszym.

Temat: Wesołe ferie w Muchomorku.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami. Potrafi współdziałać w różnych sytuacjach zabawowych.

Piosenka: „A moja babunia”

1. A moja Babunia jest bardzo kochana, 
{ opowiada bajki, bierze na kolana} 2x
2. Robi mi na drutach cieplutkie sweterki, 
{by mi było ciepło, gdy mróz przyjdzie wielki } 2x
3. A gdy już urosnę i gdy będę duży, 
{podaruję Babci paczek białej róży} 2x

Wiersz:  „Kochani dziadkowie”

Kochana Babciu w dniu twego święta,
życzę byś zawsze była uśmiechnięta.
I ty drogi Dziadku miej uśmiech na twarzy,
niech Ci się spełni wszystko o czym marzysz.

Piosenka: „Dzieci zimy się nie boją”

Przybyła do nas pani zima.
Śnieżna, sroga jest jej mina.
Straszy wiatrem, straszy mrozem,
przyjechała białym wozem.
Nasypała śniegu wkoło,
ależ dzieciom jest wesoło.
Bo dzieci zimy się nie boją.
W czapki i szaliki się stroją. Budują igloo,
lepią bałwanki i każdego dnia chodzą na sanki.
Wszyscy kochają panią zimę, choć ma śnieżną i srogą minę.

Wiersz: „Wszyscy mnie lubią” E. Skarżyńska

Wszyscy mnie lubią! To rzecz wspaniała.
Chyba się jednak  dobrze starałam.
Chciałam,  by lubić zaczął mnie ktoś,
więc byłam miła,  mówiłam wciąż:
proszę, przepraszam, bardzo dziękuję
i uśmiechałam się,  i w ogóle.
Teraz mnie lubią wszyscy,
więc w górę  skaczę z radości – do samych chmurek.

Grudzień

Temat: Nadchodzą święta.

Umiejętność ogólna: Dziecko zna zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia. Zaobserwuje zachowania ludzi podczas przygotowań do Świąt.

Piosenka: „Świąteczny czas”

1. Grudzień już, już prezentów czas i Mikołaj ukochany będzie pośród nas.

Ref. : {To już czas, to już czas prezenty przywieźć nam. My jesteśmy bardzo grzeczni, oceń proszę sam} 2x

2. Grudzień już, już świąteczny czas. Pełno puszystego śniegu leży wokół nas.

Ref. : {To już czas, to już czas prezenty przywieźć nam} 2x

Wiersz: „Święty Mikołaj”

W mroźną noc grudniową, wśród śnieżnej zamieci
Para reniferów z nieba do nas leci
Ciągną piękne sanie w złocistym zaprzęgu
A w saniach Mikołaj i worek prezentów
Przyjdź do nas w gościnę, szczerze zapraszamy
Wierszyk ci powiemy, piosenkę zaśpiewamy

Listopad

Temat: „Polska – Moja ojczyzna”

Umiejętność ogólna: Dziecko rozumie znaczenie słowa Ojczyzna, rozpozna symbole narodowe. Wzmacnia więzi emocjonalne i poczucie przynależności narodowej.

Temat: Owoce i warzywa. W krainie figur.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozpozna i nazwie wybrane owoce i warzywa, rozumie konieczność ich spożywania. Rozpozna proste figury geometryczne.

Piosenka: „Jesteśmy Polką i Polakiem”

1. Ciuchcia na dworcu czeka, dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem dziewczynką fajną i chłopakiem. Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty.

2. Pierwsze jest Zakopane, miejsce wspaniałe, gdzie góry i górale są? Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

3. Teraz to już Warszawa, to ważna sprawa, bo tu stolica Polski jest. Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek.
I wiele innych, pięknych miejsc

Wiersz: „Co to jest Polska?”

Co to jest Polska? spytał Jaś w przedszkolu. Polska to wieś i las, i zboże w polu, i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko nad tobą. Polska- to miasto, strumień, rzeka i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nimi mkną. Polska to jest także Twój rodzinny dom.

Piosenka: „Małe czerwone jabłuszko”

Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
Za rączki się trzymają
i w koło obracają
Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Jabłuszko podskakuje
a gruszka przytupuje
Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
W rączki klaszcze jabłuszko
razem z dojrzałą gruszką
Małe czerwone jabłuszko
tańczy dziś pod drzewem z gruszką
Biegną sobie dokoła,
jabłuszko gruszkę woła
Rubinowe jabłuszko w sen zapadło na trawie
Szedł pan kapral uliczką zerknął na nie ciekawie
Zerknął stanął i stoi pary z gęby nie puszcza
Pewno nigdy nie widział chrapiącego jabłuszka

Wiersz: „Kto powie”
(aut. M.Czerkawska)

Przez sad idzie mały Maciuś,
śmieje się do słonka,
a tu pac!- czerwone jabłko
rzuca mu jabłonka.
Podniósł jabłko, idzie dalej,
a wtem obok dróżki
pac, pac – co to?
Stara grusza zrzuciła
dwie gruszki.
Podniósł Maciuś żółte gruszki,
bardzo jest szczęśliwy.
Znów pac, pac, pac- trzy śliweczki
spadły z gęstej śliwy.
Niesie Maciuś jabłko, śliwki,
gruszki, co się złocą.
Kto z was powie Maciusiowi
ile ma owoców?

Październik

Temat kompleksowy: „Nadchodzi jesień, dostrzegamy jej piękno”

Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzeże piękno zmieniającej się przyrody w okresie jesieni, potrafi wymienić i wskazać „dary jesieni” .

Temat kompleksowy: „Zwierzęta jesienią”

Umiejętność ogólna: Dziecko wskaże zmiany w wyglądzie zwierząt wraz ze zmieniającą się porą roku. Wie, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy i jak można im pomóc.

Piosenka: „Tańcowała jesień”

1. Tańcowała jesień w lesie zamaszyście. 
Żółte, rude i brązowe z drzew zrywała liście

Ref.: {Tańcowała jesień, kolorowa jesień.} 4x

2. Posprzątała w parku żołędzie, kasztany. 
Rozrzuciła na trawniku liśćmi przysypanym.

3. Tańcowała jesień w sadzie razem z deszczem. 
Jabłek, gruszek nazrywała, lecz jej mało jeszcze

Wiersz: M. Strzałkowska „Drzewa”

Zatęskniły w lesie drzewa za jesienią…
Chcemy całe błyszczeć złotem i czerwienią…
W piękne szaty się przyodziać jak królowe,
niech kłaniają się nam chmury granatowe.
A gdy senne już będziemy i zmęczone,
niechaj jesień nas otuli mgły welonem.
A gdy wiatr ostatni liść nam strąci z głowy,
pomalutku zapadniemy w sen zimowy.

Piosenka: „Wiewióreczka mała”

1. Wiewióreczka mała po lesie biegała,
hopsa sa-sa, hopsa sa-sa, po lesie biegała.
Spotkała jeżyka, tańczyli walczyka.2x

2. Wiewióreczka mała po lesie biegała,
hopsa sa-sa, hopsa sa-sa, po lesie biegała.
Spotkała owieczkę, tańczyli poleczkę.2x

3. Wiewióreczka mała po lesie biegała,
hopsa sa-sa, hopsa sa-sa, po lesie biegała.
Spotkała ślimaka, tańczą kujawiaka. 2x

4. Wiewióreczka mała po lesie biegała,
hopsa sa-sa, hopsa sa-sa, po lesie biegała.
Spotkała szaraka, tańczą krakowiaka. 2x

Wiersz: „Pan Jeżyk”

Pan jeżyk o czym na pewno nie wiecie tysiące szpilek nosi na grzbiecie.
I na te szpilki chętnie nakłada jesienne liście drzemiące w sadach.

Po co to robi? Po pierwsze z liści sady starannie chciałby oczyścić.
Po drugie: kiedy zima nastanie musi mieć z liści miękkie posłanie.

Wrzesień

Temat: „Ja i moja grupa”

Umiejętność ogólna: Pozna normy i zasady obowiązujące w przedszkolu, stara się ich przestrzegać. Wie, jak korzystać ze sprzętu i zabawek zgromadzonych w sali oraz innych pomieszczeniach. Nabywa umiejętność komunikowania się z rówieśnikami i dorosłymi.

Temat: „Prawidłowo i bezpiecznie poruszamy się po ulicy”

Umiejętność ogólna: Pozna różne środki komunikacji i transportu, rozumie ich znaczenie dla życia i bezpieczeństwa ludzi. Przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego w celu bezpieczeństwa własnego i innych. Wyrabia właściwe nawyki związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Piosenka: „Przedszkole drugi dom”

1. Gdy dzień wstaje i wita świat, ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się, do przedszkola prowadzi mnie.

Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem, a po spacerze w sali wesoło bawię się.
Kolegów dobrych mam. Nie jestem nigdy sam. Przedszkole drugim domem jest.

2. Czasem rano trudno mi wstać. 
Chciałoby się leżeć i spać. 
Lecz na mnie czeka auto i miś. 
W co będziemy bawić się dziś?

3. Zamiast mamy panią tu mam.
Bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.

Wiersz: „W przedszkolu, jak w domu”
B. Szelągowska

Czy słońce na niebie, czy deszcz z nieba leci. 
Idą z rodzicami do przedszkola dzieci. 
W przedszkolu zabawek i książek bez liku. 
Każdy ma tam miejsce przy małym stoliku.

Razem z naszą panią pilnie się uczymy, 
gdy czas na zabawę, chętnie się bawimy.
Powiem wam coś jeszcze!
Nie mówcie nikomu,
że my się czujemy w przedszkolu jak w domu.

Piosenka: „Dzieci i światła”

1. Po ulicach auta pędzą w różne strony. 
Uważajcie dzieci na światło czerwone.

Ref. : Razem z mamą muszę stanąć, 
kiedy światło jest czerwone.
A na drugą przejdę stronę przy świetle zielonym.

2. Już hamują z piskiem auta rozpędzone, 
bo na dzieci mruga światełko zielone.

3. Auta mkną po jezdni, chodnik jest dla dzieci.
Patrzcie, jakie światło przed wami się świeci.

Wiersz: „Światła na skrzyżowaniu”

Niech każdy stanie przed skrzyżowaniem. 
Palą się światła – popatrzmy na nie.
Światło zielone – jak małe listki
– na drugą stronę zaprasza wszystkich.
A światło żółte – jak liść jesieni
– ostrzega: spiesz się, bo ruch się zmieni.
Światło czerwone jak mak, jak ogień,
wszystkim przechodniom zamyka drogę.