Grupa III – Wiewiórki
Czerwiec
Temat: Wszystkie dzieci nasze są.
Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzeże indywidualność i niepowtarzalność swoich mocnych i słabych stron. Pozna swoje prawa.
Temat: Zwierzęta egzotyczne.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna zwierzęta egzotyczne ich wygląd, sposób odżywiania i warunkami klimatyczne w jakich żyją (np.: słoń, żyrafa , lew… ).
Temat: Jedziemy na wakacje.
Umiejętność ogólna: Dziecko czynnie wypoczywa podczas wakacji – pozna i utrwali zasady bezpiecznego korzystania, np. z kąpieli słonecznych i wodnych oraz zachowania się w lesie, w polu, na wycieczce.
Wiersz: „Dzieci”
Wszystkie dzieci na całym świecie są takie same - lubią skakać na jednej nodze i lubią zanudzać mamę. Wszystkie dzieci na całym świecie śpiewają wesołe piosenki i byle kamyk, i byle szkiełko biorą jak skarb do ręki. Podobno dzieci na całym świecie bywają niegrzeczne czasem, lecz to nie u nas, nie w naszym mieście - to gdzieś za górą, za lasem.
Piosenka: ” Pojedziemy na wycieczkę”
Każdy z nas zabierze z sobą dziś ekwipunek na najbliższe dni. Koc i wędkę, okulary też. Wszystko może przecież zdarzyć się. I latarkę także dobrze mieć, jeśli w ciemnym lesie zgubisz się. Znajdziesz drogę do przyjaciół swych, bo nareszcie wyruszamy dziś! Śpiewajmy: je, je - pojedziemy gdzieś daleko, je, je- szkoła znika już za nami, je, je-to wycieczka wyczekana, je, je-nasza pani roześmiana, je, je- cała klasa w autobusie, je, je-śpiewa głośno tak.
Piosenka: „Idziemy do zoo”
Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo Zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo Zoo, zoo, zoo 1. W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop Za ogony siebie łapią I na linach się się bujają W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj Ciągle skrzeczą, piszczą, wrzeszczą Daj mi loda, ciastko, żelka A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj... Ref. Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo Zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo Zoo, zoo, zoo
Maj
Temat: Kraina miodem płynąca.
Umiejętność ogólna: Dziecko wzbogaci wiedzę na temat życia pszczół i ich ważnej roli w życiu człowieka. Pozna sposoby wykorzystania miodu, oraz jego wartości odżywcze.
Temat: Mamę i tatę my bardzo kochamy, chętnie im w domu pomagamy.
Umiejętność ogólna: Dziecko zna rolę matki i ojca w życiu rodziny, szanuje i ukazuje im szacunek. Chętnie pomaga w codziennej pracy.
Wiersz: „Mała pszczoła”
Dzisiaj w polu pszczoła mała Dużo miodu nazbierała. I powiada: – Mili ludzie, Miód zbierałam w wielkim trudzie. Jedzcie miód codziennie rano, Po obiedzie i wieczorem. A będziecie przez rok cały Tryskać zdrowiem i humorem!
Piosenka: „Droga mamo”
1.Codziennie rano jej miły głos budzi mnie Śniadanie już zrobiła, podpowie w co mam ubrać się. Wśród wielu obowiązków zawsze znajdzie czas O kim mowa , każdy wie . Zaśpiewajmy słowa te: Ref. Droga mamo kocham Cię, teraz mocno przytul mnie. Na twój widok serce rośnie, więc uśmiechnij się radośnie.
Kwiecień
Temat: W oczekiwaniu na Wielkanoc.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna zwyczaje i tradycje wielkanocne. Aktywnie uczestniczy
w przygotowaniach świątecznych.
Temat: Metoda projektu: cztery żywioły – woda, ziemia, ogień, powietrze.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna cztery żywioły : wodę, ziemię, ogień, powietrze. Rozwinie zainteresowanie przyrodą ożywioną i nieożywioną. Uczestniczy w działaniach mających na celu ochronę przyrody. Kształtuje postawę proekologiczną.
Wiersz: „Idą święta”
Idą święta wielkanocne
wielkimi krokami.
A na niebie grzeje słońce
swymi promieniami.
Będą babki wielkanocne
i smaczne mazurki.
I pisanki kolorowe,
z tych jajek od kurki.
Piosenka: „Cztery żywioły”
1. Lubię po piasku biegać boso, gliną się bawić, kamieniami. Nogi mnie w dal po ziemi niosą, ciekawy świat poznaję z wami. Ref. Ziemia? po niej biegamy, ogień? ciepło nam daje, wodę? chętnie pijemy, powietrzem oddychamy. 2. Ogień gorący jest i groźny, czasem przyjemny także bywa, gdy święta wokół blask roztacza, a ciepło nam na serca spływa. 3. Woda jest piękna, kiedy rzeką lub wodospadem z góry spływa. Potrzebna ludziom jest do życia, chociaż czasami groźna bywa. 4. Powietrza dużo jest dokoła. Powietrzem wszyscy oddychamy. Przynosi zapach czekolady, dymu z ogniska, perfum mamy.
Marzec
Temat: Ziołowy zakątek przedszkolaka.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna specyfikę pracy ogrodnika, założy własną hodowlę roślin oraz ziół.
Temat: Wiosna tuż za rogiem.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna zmiany w przyrodzie zachodzące o tej porze roku. Zna nazwy kwiatów wiosennych i ptaków przylatujących na wiosnę. Potrafi opisać marcową pogodę.
Wiersz: „Zwiastuny wiosny”
Mała Zosia się zastanawiała, dlaczego jaskółka już przyleciała. Czyżby się wiosna do nas zbliżała? Robi się cieplej i wiatr mniej wieje, słoneczko częściej się do nas śmieje. Po czym więc dzieci wiosnę poznają? Po listeczkach zielonych, które wyrastają? A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa, zielenią się łąki, zielenią się drzewa. Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają i radosnym śpiewem wiosnę już witają. I mały przebiśnieg budzi się do życia, piękny i radosny jako zwiastun wiosny. Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna. Wędrować będzie dookoła świata, czekając cierpliwie na powitanie lata.
Piosenka: „Marcowe żaby”
1. Już wiosna na polach sadzi krokusy, zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy. Ref. A żaby rechu- rech, żaby się cieszą, że ten marzec rechu- rech wszystko pomieszał. Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna, a tu śnieg. Bo w marcu jak w garncu rechu- rech żabi śmiech. 2. A deszczem umyte drzewa są czyste, na gałązkach już rosną kotki puszyste. Ref. A żaby… 3. Na łące bociany głośno klekocą, rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą. Ref. A żaby…
Luty
Temat: Lodowa kraina.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna życie ludzi i zwierząt na biegunie północnym i południowym.
Pozna zasoby słodkiej wody zgromadzonej w lodowcach, zrozumie dlaczego wpływ złego środowiska powoduje topnienie tych zasobów.
Temat: Ziołowy zakątek przedszkolaka.
Umiejętność ogólna: Dziecko poprzez bezpośrednie działanie – uprawę ziół i warzyw wyrabia nawyki zdrowego żywienia.
Wiersz: „Eskimos jedzie”
Hej, saneczki ciągną pieski
Eskimos pogania
Z zimna w oczach stają łezki
Ciepło od biegania
Oj, pingwinie na bok zmykaj
Bo Eskimos jedzie
Do niedźwiedzia polarnego
Po solone śledzie
A ty zorzo świeć wesoło
Gdy Eskimos jedzie
Z foką, która bardzo lubi
Posolone śledzie
Piosenka: „Piosenka o niezdrowym jedzeniu”
Trzęsą mi się rączki, kiedy widzę pączki Pączek niech się dowie, że wybieram zdrowie. Trzęsą mi się łydki, kiedy widzę frytki Frytka niech się dowie, że wybieram zdrowie. Hej, hej, raz i dwa Witaminy wolę ja. Hej, hej, raz dwa trzy Wolisz je i ty. Mleczna czekolada w sadło się odkłada Chipsy znów mnie kuszą, ale odejść muszą Rozum podpowiada: jesteś tym co zjadasz A więc mądre dzieci niech nie jedzą śmieci. Cukru całe mrowie niszczy moje zdrowie Tłuszcz jak ludożerca co dzień mnie uśmierca Mówię więc otwarcie porzuć takie żarcie Nie ma przebaczenia dla złego jedzenia.
Styczeń
Temat : Listonosz – wysyłamy życzenia dla babci i dziadka.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna pracę listonosza, uczy się szacunku do osób starszych, pogłębi więzi emocjonalne z babcią i dziadkiem.
Temat: Zimowe zabawy w czasie ferii.
Umiejętność ogólna: Dziecko obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie. Bezpiecznie korzysta z zabaw zimowych.
Wiersz: „Dziadkowe bajki”
Gdy za oknem zimno Gdy śnieg biały pada Dziadek siada przy kominku Bajki opowiada „O dzielnym szewczyku” „Jasiu i Małgosi” Opowiada dziadek bajki Kiedy wnuczka prosi
Piosenka: „Wszędzie pełno śniegu”
Dzieci już czekają śniegu wyglądają Sanki już gotowe, ślizgi odjazdowe Ho, ho ho, hu,hu hu, śniegu pełno tam i tu Ho ho ho ha ha ha zima nie jest zła Dzieci już czekają śniegu wyglądają Narty już gotowe, buty odlotowe Ho, ho ho, hu,hu hu, śniegu pełno tam i tu Ho ho ho ha ha ha zima nie jest zła
Grudzień
Temat: Grudniowe życzenia – czekamy na Mikołaja.
Umiejętność ogólna: Dziecko wypowiada się na temat swoich marzeń. Doskonali umiejętność słuchania; poszerza swoją wiedzę na temat historii Świętego Mikołaja.
Temat: Kiedy zabłyśnie pierwsza gwiazdka.
Umiejętność ogólna: Dziecko kultywuje tradycje świąteczne związane z Bożym Narodzeniem.
Wiersz: ,, Mikołaj”
6 grudnia – jak dobrze wiecie, Święty Mikołaj chodzi po świecie. Dźwiga swój worek niezmordowanie I każde dziecko prezent dostanie. Dla Asi ma piłkę, dla Bartka – sanki i figurówki dla Zuzanki. Kasi książeczkę da z obrazkami i lalkę Barbie z ubrankami. A kiedy rozda już prezenty, Wraca do nieba uśmiechnięty. Choć może czasem przykro świętemu, że nikt prezentów nie daje Jemu.
Piosenka: „Aniołki i choinka”
My Aniołki tutaj w niebie cichutko siedzimy i o pięknej choineczce tak sobie marzymy. REF: Choinka, choineczka tu bombka, lampeczka Choinka, choineczka na czubku gwiazdeczka. Bez choinki tutaj w niebie jest nam bardzo smutno, może ktoś nam ją przyniesie, chociażby malutka. REF: Choinka…
Listopad
Temat: Jesienna pogoda
Umiejętność ogólna: Dziecko obserwuje zmieniające się warunki pogodowe. Pozna sposoby oznaczania pogody.
Temat: Zwierzęta przygotowują się do zimy
Umiejętność ogólna: Dziecko wie jak zwierzęta przygotowują się do zimy, zna sposoby. Zwróci uwagę na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym o tej porze roku.
Wiersz: „Kalosze i deszcz”
Dwa kalosze hopsa, hopsa, skaczą przez kałuże. Plusku, plusku – proszą deszczyk żeby padał dłużej. Kap, kap, kapu – deszczyk woła – Lecę już z ochotą. Lubię patrzeć jak kalosze, wchodzą: plask, plask w błoto
Piosenka: „Nasz przyjaciel jeż”
Woła Zosia i Jagódka: Jeżyk przyszedł do ogródka! Do ogródka do przedszkola! Krzyczy Stasio, woła Jola. Do ogródka do przedszkola! Woła Jola, krzyczy Stasio. Jeżu zostań tu na dłużej, Skacze jesień przez kałuże. Może ci wiewiórka zrzuci Żołędziowy kapelusik. Może ci wiewiórka zrzuci Kapelusik na ten deszcz.
Październik
Temat wielotygodniowy: „Barwy jesieni”
Umiejętność ogólna: Dziecko zwróci uwagę na piękno otaczającej nas przyrody, pozna jej bogactwo w ogrodzie, parku i w lesie.
Temat wielotygodniowy: Metoda projektu – „Drzewo”
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna rolę drzewa w życiu człowieka. Rozwinie wrażliwość artystyczną poprzez kontakt z przyrodą. Pozna przyrodę, obserwując ją i eksperymentując.
Wiersz: „A to kapelusz!”
-Miły muchomorku, powiedzieć mi musisz, gdzie kupiłeś taki śliczny kapelusik? -Moja wiewióreczko, chętnie Ci odpowiem: ja go nie kupiłem, wyrósł mi na głowie
Piosenka: „Pani Jesień”
Wszyscy ludzie mówią, że jesień jest smutna, A ja wcale się nie zgadzam z tym, Jesień jest wesoła echo za nią woła Pełno przed nią złotych drzew Ref: Pani Jesień do nas przyszła I wesoło śpiewa nam Strój jej zdobią złote liście Na bębenku dla niej gram. 2X
Wrzesień
Temat: Witamy w przedszkolu
Umiejętność ogólna: dziecko pozna nową salę, jej urządzenia oraz kodeks zachowań aby przestrzegać zawartych w nim umów oraz zgodnie współdziałać z kolegami w zabawie.
Temat: Jesteśmy ostrożni na ulicy.
Umiejętność ogólna: dziecko zna elementarne zasady ruchu drogowego. Pozna i nazwie wybrane znaki drogowe.
Piosenka: „Kolorowe światła”
Do przedszkola co dzień z rana idę przez ulicę z mamą, Droga wcale nie jest łatwa, Bo na skrzyżowaniach światła. Ref: Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj Tak już musi być. Samochody w rzędach stoją A kierowcy spoglądają Czy już światło jest zielone, By odjechać w swoją stronę. Ref: : Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj Tak już musi być.
Wiersz: „Mądry przedszkolak”
Mądry przedszkolak przykładem świeci, zawsze jest grzeczny dla innych dzieci, Nie krzyczy na nie, nawet gdy zły jest, Chce coś od nich – grzecznie prosi I się z szacunkiem do nich odnosi. Jak z tego widać , nie trzeba wiele, By wszystkich dzieci być przyjacielem.