Grupa III – Wiewiórki
Luty
TEMAT: Wesołe Ferie w „Muchomorku”.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami. Doskonali umiejętność współdziałania w różnych sytuacjach zabawowych.
Piosenka:,, Zima, zima, zima” Zima, zima, zima, pada, pada śnieg Jadę, jadę w świat sankami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Jaka pyszna sanna – parska raźno koń Śnieg rozbija kopytami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Zasypane pola – w śniegu cały świat Biała droga hen przed nami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń | Wiersz – rymowanka z pokazywaniem: ,,Bałwan” Sypie śnieg, sypie śnieg, lepimy bałwanka, Spójrz w prawo, spójrz w lewo, Płatki lecą na nas, Pierwsza kula, druga kula, Trzecia kula, STOP! Garnek wielki, nos z marchewki, I guzików rząd! |
TEMAT: METODA PROJEKTU: „Dawno, dawno temu w świecie dinozaurów”.
Umiejętność ogólna: Dziecko odbywa niezwykła podróż do świata prehistorycznych gadów i zgłębiają wiedzę na temat życia dinozaurów.
Piosenka:,, DINO I ZABAWA W CHOWANEGO” 1.Wiele dinozaurów Chodziło po Ziemi, Biegały, skakały Wśród bujnej zieleni. Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (2x) 2.Rosły tam paprocie, Skrzypy i widłaki, Mogły się w nich chować Małe łobuziaki. Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (x3) | Wiersz: „DINOZAURY” Dinozaury to takie stworzenia, których już od dawna na świecie nie ma. Niektóre były duże, wielkości wieżowca, a inne małe, na przykład jak owca. Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie, jego się bało każde stworzenie. Jak szedł to wokół ziemia drżała, siał pośród zwierząt strachu bez mała. Pterozaury to gady, które latały, one naszym ptakom początek dały. Dinozaury wyginęły miliony lat temu i do dzisiaj nie wiemy czemu. Krążą na ten temat różne spekulacje i do końca nie wiadomo, kto ma rację. |
Styczeń
Temat: Pomagamy ptakom zimą.
Umiejętność ogólna: Dziecko wie dlaczego i czym należy dokarmiać ptaki zimą.
Pomóż ptakom 1. Zastukały ptaszki w okno: Hejże, hejże, dzieci! Zima mrozem przestraszyła, śnieżek z nieba leci. Ref.: Dajcie ptaszkom ziarenek i okruszków chleba! Gdy na dworze zima ptakom pomóc trzeba. 2. Tata zbija z desek karmnik, chleb szykuje mama, słonecznika ziarnka dzieci wsypią tutaj zaraz. | Ptaki zimą Zawitała mroźna zima, idą długie, szare dni. Ciężko będzie znowu ptakom, więc pomagać trzeba im. Wysypiemy ziarno wróblom, a sikorkom skwarki, by na wiosnę zaśpiewały, jak im dzieci pomagały. |
Temat: Babcia i dziadek.
Umiejętność ogólna: Dziecko okazuje przywiązanie do rodziny, potrafi kulturalnie zachować się wobec swoich dziadków i osób starszych.
Moja babcia i mój dziadek Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia. 1. Babcia mnie utuli, po zabawie da obiadek wszystko wytłumaczy, zawsze mój kochany dziadek. Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia. 2. Chętnie ich odwiedzam, zawsze kiedy tylko mogę prawie już pamiętam do ich domu całą drogę. | Babcie bywają różne Babcie bywają różne, lecz każdy pamięta, że jednakowo zawsze kochają wnuczęta. To samo je cieszy, to samo raduje: nasz pocałunek, uśmiech i słowo…dziękuję! |
Grudzień
Temat: Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia- metoda projektu.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna tradycje, zwyczaje i potrawy związane z nadchodzącymi świętami. Zgodnie współpracuje w grupie czerpiąc radość z współdziałania z rówieśnikami.
Na gałązce choinkowej Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka Przy jabłuszku pierwszym pajac, przy drugim kaczuszka. Pajac biały jest jak piekarz, mąkę ma na brodzie. A kaczuszka złota jakby kąpała się w miodzie. Ref. Choinka, choinka wesoła choinka, choinka, choinka wesoła. Popatrz mamo woła Krysia. Jak ten pajac skacze. A czy słyszysz mówi mama Jak kaczuszka kwacze. Pajac tańczy kaczka kwacze posłuchajcie sami. A zajączek tuż tuż obok Rusza wąsikami. Ref. Choinka, choinka wesoła choinka, choinka, choinka wesoła. | Wieczór wigilijny Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano. Płoną świeczki na choince, co tu przyszła rano. Na talerzu kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny. Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni. Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice. Już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń. |
Listopad
Temat: Jesteśmy Polką i Polakiem.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna symbole narodowe naszej ojczyzny oraz charakterystyczne miejsca naszego miasta.
Jesteśmy Polką i Polakiem Jesteśmy Polką i Polakiem Dziewczynką fajna i chłopakiem Kochamy Polskę z całych sił Chcemy byś również kochał ja i ty I ty Ciuchcia na dworcu czeka Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj Ciuchcia pomknie daleko I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas Teraz to już Warszawa To ważna sprawa Bo tu stolica Polski jest Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek I wiele innych, pięknych miejsc | Barwy ojczyste Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie. A na tej fladze biel jest i czerwień. Czerwień to miłość, biel – serce czyste. Piękne są nasze barwy ojczyste |
Temat: Mali przyjaciele człowieka.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna zasady opieki nad zwierzętami domowymi, dowie się jak pomóc zwierzętom, które nie mają domu.
Najlepsi przyjaciele Mamo, Tato chcę mieć pieska niech ten piesek ze mną mieszka Dam na obiad mu kosteczkę i pójdziemy na wycieczkę Poda łapkę gdy poproszę i wywęsz wszystko nosem Będzie ze mną wszędzie biegał i obroni kiedy trzeba T o najlepsi przyjaciele kochają je dzieciaki Tyle szczęścia i radości dają im zwierzaki To najlepsi przyjaciele kochają je dzieciak Tyle szczęścia i radości dają im zwierzaki | Grzeczny pies To ja – miły, grzeczny pies – podam łapę, jeśli chcesz. Szczeknę „hau!” – to znaczy „cześć!” i ogonkiem merdnę też. Chcę: przy nodze, iść przez park; aportować, gdy dasz znak; mieć porządną, własną smycz; w ciepłym kącie miło śnić. Zawsze pełna miska (wiedz!) to dla psa jest ważna rzecz. A na deser kości dwie chętnie zjadłbym. Czemu nie! Lecz najbardziej (z marzeń psich) chciałbym byś mnie zabrał dziś, bo bez pana smutno, źle i jest pieskie życie psie! |
Październik
Temat: Owoce i warzywa zjadamy dlatego dużo siły mamy.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna walory zdrowotne warzyw i owoców. Rozpozna warzywa i owoce poprzez zmysł dotyku, smaku i węchu.
Witaminki Spójrzcie na Jasia, co za chudzina Słaby, mizerny, ponura mina A inni chłopcy silni jak słonie Każdy gra w piłkę lepiej, niż Boniek Dlaczego Jasio wciąż mizernieje? Bo to głuptasek i witamin nie je Witaminki, witaminki Dla chłopczyka i dziewczynki Wszyscy mamy dziarskie minki Bo zjadamy witaminki Wiśnie i śliwki, ruda marchewka Gruszka, pietruszka i kalarepka Kwaśne porzeczki, słodkie maliny To wszystko właśnie są witaminy Kto chce być silny i zdrowy jak ryba Musi owoce jeść i warzywa | Zuch Witaminy trzy bardzo są pomocne: A na dobry wzrost, B na kości mocne i do tego E, żeby dobrze poczuć się. Nie jedz chipsów, nie pij coli, bo cię brzuszek dziś rozboli. Jedz owoce i warzywa, bo to zdrowo cię odżywia. Dużo sporu, dużo ruchu, trzymaj formę super Zuchu |
Temat: Kolory jesieni mają wiele odcieni.
Umiejętność ogólna: Dziecko utrwali wiadomości o zmianach zachodzących jesienią w przyrodzie.
Jesienna cza – cza Kolorowa jesień już chodzi po lesie Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie A dzieci śpiewają cza – cza – cza Ref.: Tańczymy cza cza cza Cza cze wietrzyk gra Liście tańczą cza czę więc tańczę i ja. … Już jesienna pora, już skaczą żołędzie Jarzębina sznur dziś czerwony ma Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie Jesienią śpiewamy cza cza cza | Idzie jesień Idzie łąką , idzie polem Pod złocistym parasolem. Gdy go zamknie – słońce świeci. Gdy otworzy – pada deszcz. Kto to taki? Czy już wiecie? Tak! To właśnie jesień jest! |
Wrzesień
Temat 1: Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas.
Umiejętność ogólna: dziecko zna zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy, potrafi współdziałać w grupie.
Piosenka: „Gdy dzień…”
Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali wesoło, bawię się.
Kolegów dobrych mam, nie jestem nigdy sam
Przedszkole domem drugim jest.
II. Zamiast mamy, panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.
Wiersz: „Zasady przedszkolaka”
Mądry przedszkolak zna zasady trzy : nie bije innych nawet gdy jest zły. Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie, że trzeba prosić, jeśli coś się chce. Trzecia zasad, to najprostsza rzecz, szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.
Temat 2: Stop Uwaga niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!
Umiejętność ogólna: dziecko rozpoznaje prawidłowe i nieprawidłowe zachowania pieszych i kierowców na ulicy. Potrafi wymienić miejsca w których można przechodzić przez ulicę.
Piosenka: „Kolorowe światła”
Do przedszkola co dzień z rana idę przez ulicę z mamą, Droga wcale nie jest łatwa, Bo na skrzyżowaniach światła. Ref: Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj Tak już musi być. Samochody w rzędach stoją A kierowcy spoglądają Czy już światło jest zielone, By odjechać w swoją stronę. Ref: : Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj Tak już musi być.
Wiersz: "Bezpieczna droga" Przez ulicę idą dzieci, gdy zielone światło świeci kiedy żółte się zapali, uważają nawet mali gdy zobaczysz zaś czerwone, czekaj grzecznie na zielone