Grupa III – Wiewiórki

Czerwiec

TEMAT: Wszystkie dzieci nasze są

Umiejętność ogólna: dziecko rozwija relacje pomiędzy dziećmi, uczy się wzajemnego szacunku, akceptacji i tolerancji dla innych; uświadamia sobie że ma własne prawa

Piosenka: „Wszystkie dzieci”
Ach, co za smutas leje łzy
lalki w płacz, misiek zły
o, już się śmieje, nosek mu drży,
deszczyk był a teraz wyschły łzy.
Niebo rozjaśnia się samo
mały uśmiech, jak tęcza,
już dobrze, mamo!
Wszystkie dzieci nasze są:
Basia, Michael, Małgosia, John,
na serca dnie mają swój dom,
uchyl im serce jak drzwi.
Wszystkie dzieci nasze są:
Borys, Wojtek, Marysia, Tom,
niech małe sny spełnią się dziś,
wyśpiewaj marzenia, a świat
będzie nasz!
Wiersz: „Dzieci z całego świata”  
Różne są dzieci, ale czy wy wiecie,
 ile naprawdę jest dzieci na świecie?
Jak żyją ?
O czym marzą wieczorami ?
Rysują czy też bawią się klockami ?
Liu z Chin codziennie chodzi dość daleko do szkoły,
która stoi gdzieś nad rzeką.  
I wieczorami nie ukrywa marzeń,
żeby w przyszłości być wiejskim lekarzem.

TEMAT: Bezpieczne wakacje.

Umiejętność ogólna: dziecko zapoznaje się i utrwala zasady bezpieczeństwa podczas wakacji i zabaw nad wodą, w górach, w mieście, w domu; Zna wybrane znaki ostrzegawcze, z jakimi może się spotkać podczas wakacji;  Zna numery alarmowe

Piosenka: „Niech żyją wakacje”  
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas.
Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece będziemy się kąpali.
Wiersz: „Lato”    
Wczesnym rankiem po cichutku
lato przyszło pomalutku.
Ciepłe dzionki zamówiło,
świeżą zieleń rozrzuciło.
Lato, lato zostań z nami,
pokryj wkoło świat kwiatami.
Poproś słonko, by przybyło,
mocno wszystkim zaświeciło.
By nam ziemię ogrzewało,
swe promyki przysyłało.  

Maj

TEMAT: KOSMOS – METODA PROJEKTÓW „TABLIT”

Umiejętność ogólna: dziecko wzbogaca wiedzę o Kosmosie, rozwija umiejętności przewidywania następstw powtarzalnych zjawisk, kształtuje postawę ciekawości i chęci badania, samodzielnie poznaje rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.

Piosenka: „W Układzie Słonecznym”
W Układzie Słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale   Merkury, to ja!
Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę, brrr  
Wiersz: „Planety”
 
Słońce to gwiazda, świeci na niebie,
ciepłe promienie wysyła do ciebie.
Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,
możne je człowiek kiedyś odwiedzi.
Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy,
za Ziemią Mars częściowo zbadany –
Pokryty pyłem oraz skałami
i nieczynnymi już wulkanami.
A dalej Jowisz, Saturn i Uran,
Neptun hen w gwiezdnych chmurach.
Wokoło Słońca się przemieszczają
i tajemnice swoje wciąż mają.

TEMAT: Moja rodzina.

Umiejętność ogólna: dziecko rozwija umiejętności odczuwania i wyrażania więzi z rodziną, nazywa członków swojej rodziny, potrafi określić stopień pokrewieństwa w swojej rodzinie, włącza się w przygotowywanie niespodzianek dla członków swojej rodziny.

Piosenka: „Mamo, Tato”  
Tu są rączki, a tu nóżki.
Tutaj okrąglutkie brzuszki.
Tutaj oczka, a tu włoski.
Tutaj są pyzate noski.  
Teraz w koło się kręcimy.
Jeden ukłon też zrobimy.
Mamie, tacie zaśpiewany,
Jak my bardzo Was kochamy.  
Ref. Mamo, Tato z Wami nawet zimą
piękne lato i słoneczko,
co rozgoni chmury,
gdy dzień ponury.
Mamo tato- dziękujemy dzisiaj bardzo za to,
Że jesteście i zawsze będziecie
Kochać nas najbardziej na świecie.  
Wiersz: „Wesoła rodzinka”  
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!

Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr –
to wesoły jest mój świat!

Kwiecień

TEMAT: OSTROŻNIE JAK Z JAJKIEM – METODA PROJEKTÓW

Umiejętność ogólna: dziecko kultywuje tradycje wielkanocne, rozwija samodzielne myślenie i przewidywanie, nabiera umiejętności stawiania hipotez i dochodzenia do wiedzy.

Piosenka: „Wybitki”
Stara to zabawa na wybitki grać,
Pisankami stukać i się przy tym śmiać.  
Czyje jajko pęknie ten przegrywa,
Stłuczoną pisankę wkładaj do koszyka.
Raz, dwa, trzy stukasz ty.
Jajko o jajko wszyscy stukają  
i na wybitki wesolutko grają.
Wiersz: „Pisanki”
Pisanki, pisanki, jajka malowane
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.
Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance piękne opowiastki.

TEMAT: Ekologia – dbamy o Ziemię

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje motywy i sposoby ochrony i kształtowania środowiska, dostrzega zjawiska w ekosystemach, zauważa pozytywne i negatywne czyny człowieka w stosunku do przyrody.

Piosenka: „Moja planeta”
Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi
Moja planeta nie ma ceny
Moja planeta jest rano niewyspana
Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama
Moja planeta nie spadła tu z księżyca
Moja planeta to tajemnica
Moja planeta raz zimna raz przegrzana
Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama
SOS – to Ziemia woła ludzi
Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić
SOS – ratujmy siebie sami
SOS – do siebie wysyłamy
Wiersz: „Dzień Ziemi”  
Gdy już wszystko się zieleni Obchodzimy Dzień dla Ziemi
Dla zdrowego życia trybu
Bez zatrucia i bez dymu  
Miesiąc ekologii – kwiecień
Wiosna wtedy jest na świecie
I wiosenne są porządki
Zasadzamy nasze grządki  

Marzec

TEMAT: Emocje

Umiejętność ogólna: dziecko uczy się nazywać i rozpoznawać emocje, rozwija wrażliwość emocjonalną i empatię, rozwija umiejętność wyrażania i rozładowywania emocji w sposób akceptowany społecznie.

Piosenka: „Hyc, tup, klap”
Kiedy jesteś szczęśliwy
Podnieś ręce do góry
I wysoko jak możesz
Skacz pod chmury Wysoko hyc hyc hyc
Do góry hyc hyc hyc
I wyżej hyc hyc hyc
Pod chmury hyc Kiedy coś nie wychodzi
To do tego masz nogę
By czasami nią tupnąć
O podłogę I nogą tup tup tup
W podłogę tup tup tup
I mocniej tup tup tup
Swą nogą tup
Wiersz: „Taniec emocji”
Tańczą nogi rozbawione,
Tupią nogi rozzłoszczone,
+Skaczą nogi przestraszone,
Ależ one są zmęczone!
Tańczą ręce rozbawione,
Klaszczą ręce zachwycone,
Mocno tulą, gdy zmartwione,
Ależ one są zmęczone.

TEMAT: W marcu jak w garncu.

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje różne zjawiska atmosferyczne występujące w przyrodzie na wiosnę, rozpoznaje i nazywa symbole pogodowe,  prowadzi kalendarz przyrody.

Piosenka: „Maszeruje wiosna”
Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Refren (x2):
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.
Wiersz: „Przyjście Wiosny”
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!

Luty

TEMAT: Wesołe Ferie w „Muchomorku”.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami. Doskonali umiejętność współdziałania w różnych sytuacjach zabawowych.

Piosenka:,, Zima, zima, zima”  
Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń Jaka pyszna sanna –
parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń Zasypane pola –
w śniegu cały świat 
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Wiersz – rymowanka z pokazywaniem: ,,Bałwan”  
Sypie śnieg, sypie śnieg,
lepimy bałwanka,
Spójrz w prawo, spójrz w lewo,
Płatki lecą na nas,
Pierwsza kula, druga kula,
Trzecia kula, STOP!
Garnek wielki, nos z marchewki,
I guzików rząd!    

TEMAT: METODA PROJEKTU: „Dawno, dawno temu w świecie dinozaurów”.

Umiejętność ogólna: Dziecko odbywa niezwykła podróż do świata prehistorycznych gadów i zgłębiają wiedzę na temat życia dinozaurów.

Piosenka:,, DINO I ZABAWA W CHOWANEGO”  
1.Wiele dinozaurów Chodziło po Ziemi,
Biegały, skakały Wśród bujnej zieleni.  

Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego,
W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (2x)

2.Rosły tam paprocie, Skrzypy i widłaki,
Mogły się w nich chować Małe łobuziaki.  

Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (x3)
Wiersz: „DINOZAURY”
Dinozaury to takie stworzenia, których już od dawna na świecie nie ma.
Niektóre były duże, wielkości wieżowca, a inne małe, na przykład jak owca.
Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie, jego się bało każde stworzenie.
Jak szedł to wokół ziemia drżała, siał pośród zwierząt strachu bez mała.
Pterozaury to gady, które latały, one naszym ptakom początek dały.
Dinozaury wyginęły miliony lat temu i do dzisiaj nie wiemy czemu. Krążą na ten temat różne spekulacje
i do końca nie wiadomo, kto ma rację.  

Styczeń

Temat: Pomagamy ptakom zimą.

Umiejętność ogólna: Dziecko wie dlaczego i czym należy dokarmiać ptaki zimą.

Pomóż ptakom
1. Zastukały ptaszki w okno: Hejże, hejże, dzieci!  
Zima mrozem przestraszyła, śnieżek z nieba leci.  

Ref.: Dajcie ptaszkom ziarenek  i okruszków chleba!
Gdy na dworze zima  ptakom pomóc trzeba.  

2. Tata zbija z desek karmnik,
chleb szykuje mama, słonecznika ziarnka dzieci wsypią tutaj zaraz.
Ptaki zimą
Zawitała mroźna zima,
idą długie, szare dni.
Ciężko będzie znowu ptakom,
więc pomagać trzeba im.  
Wysypiemy ziarno wróblom,
a sikorkom skwarki,
by na wiosnę zaśpiewały,
jak im dzieci pomagały.  

Temat: Babcia i dziadek.

Umiejętność ogólna: Dziecko okazuje przywiązanie do rodziny, potrafi kulturalnie zachować się wobec swoich dziadków i osób starszych.

Moja babcia i mój dziadek  

Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia
każdy wnuczek każda wnusia
Kocha Babcie i Dziadziusia
każdy wnuczek każda wnusia.  

1. Babcia mnie utuli, po zabawie da obiadek
wszystko wytłumaczy, zawsze mój kochany dziadek.  

Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia
każdy wnuczek każda wnusia
Kocha Babcie i Dziadziusia
każdy wnuczek każda wnusia.  

2. Chętnie ich odwiedzam,
zawsze kiedy tylko mogę
prawie już pamiętam do ich domu całą drogę.
Babcie bywają różne  
Babcie bywają różne,
lecz każdy pamięta,
że jednakowo zawsze
kochają wnuczęta.
To samo je cieszy,
to samo raduje:
nasz pocałunek,
uśmiech i słowo…dziękuję!

Grudzień

Temat: Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia- metoda projektu.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna tradycje, zwyczaje i potrawy związane z nadchodzącymi świętami. Zgodnie współpracuje w grupie czerpiąc radość z współdziałania z rówieśnikami.

Na gałązce choinkowej  
Na gałązce choinkowej
wiszą dwa jabłuszka
Przy jabłuszku pierwszym pajac,
przy drugim kaczuszka.
Pajac biały jest jak piekarz,
mąkę ma na brodzie.
A kaczuszka złota jakby
kąpała się w miodzie.  

Ref. Choinka, choinka wesoła choinka,
choinka, choinka wesoła.  

Popatrz mamo woła Krysia.
Jak ten pajac skacze.
A czy słyszysz mówi mama
Jak kaczuszka kwacze.
Pajac tańczy kaczka kwacze
posłuchajcie sami.
A zajączek tuż tuż obok
Rusza wąsikami.  

Ref. Choinka, choinka wesoła choinka,
choinka, choinka wesoła.  
Wieczór wigilijny

Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince,
co tu przyszła rano. Na talerzu kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu
dziadek z babcią, krewni. Już się z sobą podzielili
opłatkiem rodzice.
Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.    

Listopad

Temat: Jesteśmy Polką i Polakiem.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna symbole narodowe naszej ojczyzny oraz charakterystyczne miejsca naszego miasta.

Jesteśmy Polką i Polakiem
Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajna i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ja i ty
I ty Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Barwy ojczyste  
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste  

Temat: Mali przyjaciele człowieka.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna zasady opieki nad zwierzętami domowymi, dowie się jak pomóc zwierzętom, które nie mają domu.

Najlepsi przyjaciele  
Mamo, Tato chcę mieć pieska
niech ten piesek ze mną mieszka  
Dam na obiad mu kosteczkę
i pójdziemy na wycieczkę
Poda łapkę gdy poproszę
i wywęsz wszystko nosem
Będzie ze mną wszędzie biegał
 i obroni kiedy trzeba   T
o najlepsi przyjaciele
kochają je dzieciaki  
Tyle szczęścia i radości
dają im zwierzaki
To najlepsi przyjaciele
kochają je dzieciak
Tyle szczęścia i radości
dają im zwierzaki    
Grzeczny pies
To ja – miły, grzeczny pies –
podam łapę, jeśli chcesz.
Szczeknę „hau!” – to znaczy „cześć!”
i ogonkiem merdnę też.

Chcę: przy nodze, iść przez park;
aportować, gdy dasz znak;
mieć porządną, własną smycz;
w ciepłym kącie miło śnić.

Zawsze pełna miska (wiedz!)
to dla psa jest ważna rzecz.
A na deser kości dwie
chętnie zjadłbym. Czemu nie!

Lecz najbardziej (z marzeń psich)
chciałbym byś mnie zabrał dziś,
bo bez pana smutno, źle
i jest pieskie życie psie!

Październik

Temat: Owoce i warzywa zjadamy dlatego dużo siły mamy.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna walory zdrowotne warzyw i owoców. Rozpozna warzywa i owoce poprzez zmysł dotyku, smaku i węchu.

Witaminki  
Spójrzcie na Jasia,
co za chudzina
Słaby, mizerny, ponura mina
A inni chłopcy silni jak słonie
Każdy gra w piłkę lepiej, niż Boniek
Dlaczego Jasio wciąż mizernieje?
Bo to głuptasek i witamin nie je
Witaminki, witaminki
Dla chłopczyka i dziewczynki
Wszyscy mamy dziarskie minki
Bo zjadamy witaminki
Wiśnie i śliwki, ruda marchewka
Gruszka, pietruszka i kalarepka
Kwaśne porzeczki, słodkie maliny
To wszystko właśnie są witaminy
Kto chce być silny i zdrowy jak ryba
Musi owoce jeść i warzywa
Zuch  
Witaminy trzy bardzo są pomocne:
A na dobry wzrost,
B na kości mocne i do tego
E, żeby dobrze poczuć się.  
Nie jedz chipsów, nie pij coli,
bo cię brzuszek dziś rozboli.
Jedz owoce i warzywa,
bo to zdrowo cię odżywia.
Dużo sporu, dużo ruchu,
trzymaj formę super Zuchu  

Temat: Kolory jesieni mają wiele odcieni.

Umiejętność ogólna: Dziecko utrwali wiadomości o zmianach zachodzących jesienią w przyrodzie.

Jesienna cza – cza
Kolorowa jesień już chodzi po lesie
Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr
Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie
A dzieci śpiewają cza – cza – cza

Ref.: Tańczymy cza cza cza
Cza cze wietrzyk gra
Liście tańczą cza czę
więc tańczę i ja. …

Już jesienna pora, już skaczą żołędzie
Jarzębina sznur dziś czerwony ma
Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie
Jesienią śpiewamy cza cza cza
Idzie jesień
Idzie łąką , idzie polem
Pod złocistym parasolem.
Gdy go zamknie – słońce świeci.
Gdy otworzy – pada deszcz.
Kto to taki?
Czy już wiecie?
Tak!
To właśnie jesień jest!

Wrzesień

Temat 1: Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas.

Umiejętność ogólna: dziecko zna zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy, potrafi współdziałać w grupie.

Piosenka: „Gdy dzień…”

Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.

Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali wesoło, bawię się.
Kolegów dobrych mam, nie jestem nigdy sam
Przedszkole domem drugim jest.

II. Zamiast mamy, panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.

Wiersz: „Zasady przedszkolaka”

Mądry przedszkolak zna zasady trzy : nie bije innych nawet gdy jest zły. Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie, że trzeba prosić, jeśli coś się chce. Trzecia zasad, to najprostsza rzecz, szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.

Temat 2: Stop Uwaga niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!

Umiejętność ogólna: dziecko rozpoznaje prawidłowe i nieprawidłowe zachowania pieszych i kierowców na ulicy. Potrafi wymienić miejsca w których można przechodzić przez ulicę.

Piosenka: „Kolorowe światła”

Do przedszkola co dzień z rana
idę przez ulicę z mamą,
Droga wcale nie jest łatwa,
Bo na skrzyżowaniach światła.
Ref: Czerwone światło stój!
Zielone światło idź!
Na żółtym świetle zawsze czekaj
Tak już musi być.

Samochody w rzędach stoją
A kierowcy spoglądają
Czy już światło jest zielone,
By odjechać w swoją stronę.

Ref: : Czerwone światło stój!
Zielone światło idź!
Na żółtym świetle zawsze czekaj
Tak już musi być.
Wiersz: "Bezpieczna droga"

Przez ulicę idą dzieci, gdy zielone światło świeci
kiedy żółte się zapali, 
uważają nawet mali
gdy zobaczysz zaś czerwone, 
czekaj grzecznie na zielone