Grupa III – Wiewiórki
Czerwiec
TEMAT: Wszystkie dzieci nasze są
Umiejętność ogólna: dziecko rozwija relacje pomiędzy dziećmi, uczy się wzajemnego szacunku, akceptacji i tolerancji dla innych; uświadamia sobie że ma własne prawa
Piosenka: „Wszystkie dzieci” Ach, co za smutas leje łzy lalki w płacz, misiek zły o, już się śmieje, nosek mu drży, deszczyk był a teraz wyschły łzy. Niebo rozjaśnia się samo mały uśmiech, jak tęcza, już dobrze, mamo! Wszystkie dzieci nasze są: Basia, Michael, Małgosia, John, na serca dnie mają swój dom, uchyl im serce jak drzwi. Wszystkie dzieci nasze są: Borys, Wojtek, Marysia, Tom, niech małe sny spełnią się dziś, wyśpiewaj marzenia, a świat będzie nasz! | Wiersz: „Dzieci z całego świata” Różne są dzieci, ale czy wy wiecie, ile naprawdę jest dzieci na świecie? Jak żyją ? O czym marzą wieczorami ? Rysują czy też bawią się klockami ? Liu z Chin codziennie chodzi dość daleko do szkoły, która stoi gdzieś nad rzeką. I wieczorami nie ukrywa marzeń, żeby w przyszłości być wiejskim lekarzem. |
TEMAT: Bezpieczne wakacje.
Umiejętność ogólna: dziecko zapoznaje się i utrwala zasady bezpieczeństwa podczas wakacji i zabaw nad wodą, w górach, w mieście, w domu; Zna wybrane znaki ostrzegawcze, z jakimi może się spotkać podczas wakacji; Zna numery alarmowe
Piosenka: „Niech żyją wakacje” Niech żyją wakacje Niech żyje pole, las I niebo i słońce Wolny swobodny czas. Gorące złote słońce na czarno nas opali w przejrzystej bystrej rzece będziemy się kąpali. | Wiersz: „Lato” Wczesnym rankiem po cichutku lato przyszło pomalutku. Ciepłe dzionki zamówiło, świeżą zieleń rozrzuciło. Lato, lato zostań z nami, pokryj wkoło świat kwiatami. Poproś słonko, by przybyło, mocno wszystkim zaświeciło. By nam ziemię ogrzewało, swe promyki przysyłało. |
Maj
TEMAT: KOSMOS – METODA PROJEKTÓW „TABLIT”
Umiejętność ogólna: dziecko wzbogaca wiedzę o Kosmosie, rozwija umiejętności przewidywania następstw powtarzalnych zjawisk, kształtuje postawę ciekawości i chęci badania, samodzielnie poznaje rzeczywistość przyrodniczą poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.
Piosenka: „W Układzie Słonecznym” W Układzie Słonecznym wirują planety Wszystkie w innym tempie, okrążają Słońce Różnią się kolorem, masą i rozmiarem Lata lecą, one stale kręcą się wytrwale Merkury, to ja! Jestem pierwszy i najmniejszy Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody W dzień jest mi gorąco W nocy bardzo marznę, brrr | Wiersz: „„Planety” Słońce to gwiazda, świeci na niebie, ciepłe promienie wysyła do ciebie. Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi, możne je człowiek kiedyś odwiedzi. Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy, za Ziemią Mars częściowo zbadany – Pokryty pyłem oraz skałami i nieczynnymi już wulkanami. A dalej Jowisz, Saturn i Uran, Neptun hen w gwiezdnych chmurach. Wokoło Słońca się przemieszczają i tajemnice swoje wciąż mają. |
TEMAT: Moja rodzina.
Umiejętność ogólna: dziecko rozwija umiejętności odczuwania i wyrażania więzi z rodziną, nazywa członków swojej rodziny, potrafi określić stopień pokrewieństwa w swojej rodzinie, włącza się w przygotowywanie niespodzianek dla członków swojej rodziny.
Piosenka: „Mamo, Tato” Tu są rączki, a tu nóżki. Tutaj okrąglutkie brzuszki. Tutaj oczka, a tu włoski. Tutaj są pyzate noski. Teraz w koło się kręcimy. Jeden ukłon też zrobimy. Mamie, tacie zaśpiewany, Jak my bardzo Was kochamy. Ref. Mamo, Tato z Wami nawet zimą piękne lato i słoneczko, co rozgoni chmury, gdy dzień ponury. Mamo tato- dziękujemy dzisiaj bardzo za to, Że jesteście i zawsze będziecie Kochać nas najbardziej na świecie. | Wiersz: „Wesoła rodzinka” My rodzinę dobrą mamy, zawsze razem się trzymamy! I choć czasem czas nas goni, my – jak palce jednej dłoni! Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój cały świat! Dużo słońca, czasem wiatr – to wesoły jest mój świat! |
Kwiecień
TEMAT: OSTROŻNIE JAK Z JAJKIEM – METODA PROJEKTÓW
Umiejętność ogólna: dziecko kultywuje tradycje wielkanocne, rozwija samodzielne myślenie i przewidywanie, nabiera umiejętności stawiania hipotez i dochodzenia do wiedzy.
Piosenka: „Wybitki” Stara to zabawa na wybitki grać, Pisankami stukać i się przy tym śmiać. Czyje jajko pęknie ten przegrywa, Stłuczoną pisankę wkładaj do koszyka. Raz, dwa, trzy stukasz ty. Jajko o jajko wszyscy stukają i na wybitki wesolutko grają. | Wiersz: „Pisanki” Pisanki, pisanki, jajka malowane nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek. Pisanki, pisanki jajka kolorowe, na nich malowane bajki pisankowe. Na jednej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją się na trzeciej laleczki tańczące. Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki. Na każdej pisance piękne opowiastki. |
TEMAT: Ekologia – dbamy o Ziemię
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje motywy i sposoby ochrony i kształtowania środowiska, dostrzega zjawiska w ekosystemach, zauważa pozytywne i negatywne czyny człowieka w stosunku do przyrody.
Piosenka: „Moja planeta” Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi Moja planeta nie ma ceny Moja planeta jest rano niewyspana Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama Moja planeta nie spadła tu z księżyca Moja planeta to tajemnica Moja planeta raz zimna raz przegrzana Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama SOS – to Ziemia woła ludzi Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić SOS – ratujmy siebie sami SOS – do siebie wysyłamy | Wiersz: „Dzień Ziemi” Gdy już wszystko się zieleni Obchodzimy Dzień dla Ziemi Dla zdrowego życia trybu Bez zatrucia i bez dymu Miesiąc ekologii – kwiecień Wiosna wtedy jest na świecie I wiosenne są porządki Zasadzamy nasze grządki |
Marzec
TEMAT: Emocje
Umiejętność ogólna: dziecko uczy się nazywać i rozpoznawać emocje, rozwija wrażliwość emocjonalną i empatię, rozwija umiejętność wyrażania i rozładowywania emocji w sposób akceptowany społecznie.
Piosenka: „Hyc, tup, klap” Kiedy jesteś szczęśliwy Podnieś ręce do góry I wysoko jak możesz Skacz pod chmury Wysoko hyc hyc hyc Do góry hyc hyc hyc I wyżej hyc hyc hyc Pod chmury hyc Kiedy coś nie wychodzi To do tego masz nogę By czasami nią tupnąć O podłogę I nogą tup tup tup W podłogę tup tup tup I mocniej tup tup tup Swą nogą tup | Wiersz: „Taniec emocji” Tańczą nogi rozbawione, Tupią nogi rozzłoszczone, +Skaczą nogi przestraszone, Ależ one są zmęczone! Tańczą ręce rozbawione, Klaszczą ręce zachwycone, Mocno tulą, gdy zmartwione, Ależ one są zmęczone. |
TEMAT: W marcu jak w garncu.
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje różne zjawiska atmosferyczne występujące w przyrodzie na wiosnę, rozpoznaje i nazywa symbole pogodowe, prowadzi kalendarz przyrody.
Piosenka: „Maszeruje wiosna” Tam daleko, gdzie wysoka sosna, maszeruje drogą mała Wiosna. Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki. Refren (x2): Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło. Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi, zielenieje świat. | Wiersz: „Przyjście Wiosny” Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna. Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą. Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze. Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze. Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem. – Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju. – Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem! – A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem. – Nieprawda, bo w karecie! – W karecie? – Cóż pan plecie? Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką! A wiosna przyszła pieszo. Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną i szumią – Witaj wiosno! |
Luty
TEMAT: Wesołe Ferie w „Muchomorku”.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami. Doskonali umiejętność współdziałania w różnych sytuacjach zabawowych.
Piosenka:,, Zima, zima, zima” Zima, zima, zima, pada, pada śnieg Jadę, jadę w świat sankami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Jaka pyszna sanna – parska raźno koń Śnieg rozbija kopytami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Zasypane pola – w śniegu cały świat Biała droga hen przed nami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń | Wiersz – rymowanka z pokazywaniem: ,,Bałwan” Sypie śnieg, sypie śnieg, lepimy bałwanka, Spójrz w prawo, spójrz w lewo, Płatki lecą na nas, Pierwsza kula, druga kula, Trzecia kula, STOP! Garnek wielki, nos z marchewki, I guzików rząd! |
TEMAT: METODA PROJEKTU: „Dawno, dawno temu w świecie dinozaurów”.
Umiejętność ogólna: Dziecko odbywa niezwykła podróż do świata prehistorycznych gadów i zgłębiają wiedzę na temat życia dinozaurów.
Piosenka:,, DINO I ZABAWA W CHOWANEGO” 1.Wiele dinozaurów Chodziło po Ziemi, Biegały, skakały Wśród bujnej zieleni. Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (2x) 2.Rosły tam paprocie, Skrzypy i widłaki, Mogły się w nich chować Małe łobuziaki. Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (x3) | Wiersz: „DINOZAURY” Dinozaury to takie stworzenia, których już od dawna na świecie nie ma. Niektóre były duże, wielkości wieżowca, a inne małe, na przykład jak owca. Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie, jego się bało każde stworzenie. Jak szedł to wokół ziemia drżała, siał pośród zwierząt strachu bez mała. Pterozaury to gady, które latały, one naszym ptakom początek dały. Dinozaury wyginęły miliony lat temu i do dzisiaj nie wiemy czemu. Krążą na ten temat różne spekulacje i do końca nie wiadomo, kto ma rację. |
Styczeń
Temat: Pomagamy ptakom zimą.
Umiejętność ogólna: Dziecko wie dlaczego i czym należy dokarmiać ptaki zimą.
Pomóż ptakom 1. Zastukały ptaszki w okno: Hejże, hejże, dzieci! Zima mrozem przestraszyła, śnieżek z nieba leci. Ref.: Dajcie ptaszkom ziarenek i okruszków chleba! Gdy na dworze zima ptakom pomóc trzeba. 2. Tata zbija z desek karmnik, chleb szykuje mama, słonecznika ziarnka dzieci wsypią tutaj zaraz. | Ptaki zimą Zawitała mroźna zima, idą długie, szare dni. Ciężko będzie znowu ptakom, więc pomagać trzeba im. Wysypiemy ziarno wróblom, a sikorkom skwarki, by na wiosnę zaśpiewały, jak im dzieci pomagały. |
Temat: Babcia i dziadek.
Umiejętność ogólna: Dziecko okazuje przywiązanie do rodziny, potrafi kulturalnie zachować się wobec swoich dziadków i osób starszych.
Moja babcia i mój dziadek Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia. 1. Babcia mnie utuli, po zabawie da obiadek wszystko wytłumaczy, zawsze mój kochany dziadek. Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia. 2. Chętnie ich odwiedzam, zawsze kiedy tylko mogę prawie już pamiętam do ich domu całą drogę. | Babcie bywają różne Babcie bywają różne, lecz każdy pamięta, że jednakowo zawsze kochają wnuczęta. To samo je cieszy, to samo raduje: nasz pocałunek, uśmiech i słowo…dziękuję! |
Grudzień
Temat: Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia- metoda projektu.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna tradycje, zwyczaje i potrawy związane z nadchodzącymi świętami. Zgodnie współpracuje w grupie czerpiąc radość z współdziałania z rówieśnikami.
Na gałązce choinkowej Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka Przy jabłuszku pierwszym pajac, przy drugim kaczuszka. Pajac biały jest jak piekarz, mąkę ma na brodzie. A kaczuszka złota jakby kąpała się w miodzie. Ref. Choinka, choinka wesoła choinka, choinka, choinka wesoła. Popatrz mamo woła Krysia. Jak ten pajac skacze. A czy słyszysz mówi mama Jak kaczuszka kwacze. Pajac tańczy kaczka kwacze posłuchajcie sami. A zajączek tuż tuż obok Rusza wąsikami. Ref. Choinka, choinka wesoła choinka, choinka, choinka wesoła. | Wieczór wigilijny Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano. Płoną świeczki na choince, co tu przyszła rano. Na talerzu kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny. Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni. Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice. Już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń. |
Listopad
Temat: Jesteśmy Polką i Polakiem.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna symbole narodowe naszej ojczyzny oraz charakterystyczne miejsca naszego miasta.
Jesteśmy Polką i Polakiem Jesteśmy Polką i Polakiem Dziewczynką fajna i chłopakiem Kochamy Polskę z całych sił Chcemy byś również kochał ja i ty I ty Ciuchcia na dworcu czeka Dziś wszystkie dzieci pojada nią by poznać kraj Ciuchcia pomknie daleko I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas Teraz to już Warszawa To ważna sprawa Bo tu stolica Polski jest Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek I wiele innych, pięknych miejsc | Barwy ojczyste Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie. A na tej fladze biel jest i czerwień. Czerwień to miłość, biel – serce czyste. Piękne są nasze barwy ojczyste |
Temat: Mali przyjaciele człowieka.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna zasady opieki nad zwierzętami domowymi, dowie się jak pomóc zwierzętom, które nie mają domu.
Najlepsi przyjaciele Mamo, Tato chcę mieć pieska niech ten piesek ze mną mieszka Dam na obiad mu kosteczkę i pójdziemy na wycieczkę Poda łapkę gdy poproszę i wywęsz wszystko nosem Będzie ze mną wszędzie biegał i obroni kiedy trzeba T o najlepsi przyjaciele kochają je dzieciaki Tyle szczęścia i radości dają im zwierzaki To najlepsi przyjaciele kochają je dzieciak Tyle szczęścia i radości dają im zwierzaki | Grzeczny pies To ja – miły, grzeczny pies – podam łapę, jeśli chcesz. Szczeknę „hau!” – to znaczy „cześć!” i ogonkiem merdnę też. Chcę: przy nodze, iść przez park; aportować, gdy dasz znak; mieć porządną, własną smycz; w ciepłym kącie miło śnić. Zawsze pełna miska (wiedz!) to dla psa jest ważna rzecz. A na deser kości dwie chętnie zjadłbym. Czemu nie! Lecz najbardziej (z marzeń psich) chciałbym byś mnie zabrał dziś, bo bez pana smutno, źle i jest pieskie życie psie! |
Październik
Temat: Owoce i warzywa zjadamy dlatego dużo siły mamy.
Umiejętność ogólna: Dziecko pozna walory zdrowotne warzyw i owoców. Rozpozna warzywa i owoce poprzez zmysł dotyku, smaku i węchu.
Witaminki Spójrzcie na Jasia, co za chudzina Słaby, mizerny, ponura mina A inni chłopcy silni jak słonie Każdy gra w piłkę lepiej, niż Boniek Dlaczego Jasio wciąż mizernieje? Bo to głuptasek i witamin nie je Witaminki, witaminki Dla chłopczyka i dziewczynki Wszyscy mamy dziarskie minki Bo zjadamy witaminki Wiśnie i śliwki, ruda marchewka Gruszka, pietruszka i kalarepka Kwaśne porzeczki, słodkie maliny To wszystko właśnie są witaminy Kto chce być silny i zdrowy jak ryba Musi owoce jeść i warzywa | Zuch Witaminy trzy bardzo są pomocne: A na dobry wzrost, B na kości mocne i do tego E, żeby dobrze poczuć się. Nie jedz chipsów, nie pij coli, bo cię brzuszek dziś rozboli. Jedz owoce i warzywa, bo to zdrowo cię odżywia. Dużo sporu, dużo ruchu, trzymaj formę super Zuchu |
Temat: Kolory jesieni mają wiele odcieni.
Umiejętność ogólna: Dziecko utrwali wiadomości o zmianach zachodzących jesienią w przyrodzie.
Jesienna cza – cza Kolorowa jesień już chodzi po lesie Kasztankową grę dzisiaj zagra wiatr Wietrzyk gwiżdże cza cze w jesiennym bukiecie A dzieci śpiewają cza – cza – cza Ref.: Tańczymy cza cza cza Cza cze wietrzyk gra Liście tańczą cza czę więc tańczę i ja. … Już jesienna pora, już skaczą żołędzie Jarzębina sznur dziś czerwony ma Jesienny czas, moc kolorów jest wszędzie Jesienią śpiewamy cza cza cza | Idzie jesień Idzie łąką , idzie polem Pod złocistym parasolem. Gdy go zamknie – słońce świeci. Gdy otworzy – pada deszcz. Kto to taki? Czy już wiecie? Tak! To właśnie jesień jest! |
Wrzesień
Temat 1: Przyjaciół poznać czas, przedszkole wita nas.
Umiejętność ogólna: dziecko zna zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy, potrafi współdziałać w grupie.
Piosenka: „Gdy dzień…”
Gdy dzień wstaje i wita świat,
ranną porą wstaję i ja.
Mama pomaga ubierać się,
do przedszkola prowadzi mnie.
Ref.: Ja chodzę tam co dzień, obiadek dobry jem,
a po spacerze w sali wesoło, bawię się.
Kolegów dobrych mam, nie jestem nigdy sam
Przedszkole domem drugim jest.
II. Zamiast mamy, panią tu mam,
bardzo dużo wierszyków znam.
Śpiewam i tańczę, wesoło mi,
i tak płyną przedszkolne dni.
Wiersz: „Zasady przedszkolaka”
Mądry przedszkolak zna zasady trzy : nie bije innych nawet gdy jest zły. Nigdy nie krzyczy, no bo o tym wie, że trzeba prosić, jeśli coś się chce. Trzecia zasad, to najprostsza rzecz, szanuj inne dzieci, by przyjaciół mieć.
Temat 2: Stop Uwaga niebezpiecznie! Zasad naucz się koniecznie!
Umiejętność ogólna: dziecko rozpoznaje prawidłowe i nieprawidłowe zachowania pieszych i kierowców na ulicy. Potrafi wymienić miejsca w których można przechodzić przez ulicę.
Piosenka: „Kolorowe światła”
Do przedszkola co dzień z rana idę przez ulicę z mamą, Droga wcale nie jest łatwa, Bo na skrzyżowaniach światła. Ref: Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj Tak już musi być. Samochody w rzędach stoją A kierowcy spoglądają Czy już światło jest zielone, By odjechać w swoją stronę. Ref: : Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj Tak już musi być.
Wiersz: "Bezpieczna droga" Przez ulicę idą dzieci, gdy zielone światło świeci kiedy żółte się zapali, uważają nawet mali gdy zobaczysz zaś czerwone, czekaj grzecznie na zielone