Grupa IV – Sarenki

Czerwiec

Temat: Wszystkie dzieci nasze są.

Umiejętność ogólna:  dostrzeganie swojej indywidualności, niepowtarzalności, swoich mocnych i słabych stron. Uświadomienie znaczenia praw dziecka i umiejętne ich wykorzystanie.

Piosenka: Wszystkie dzieci nasze Ach, co za smutas leje łzy
lalki w płacz, misiek zły
o, już się śmieje, nosek mu drży,
deszczyk był a teraz wyschły łzy.
Niebo rozjaśnia się samo
mały uśmiech, jak tęcza,
już dobrze, mamo!
Wszystkie dzieci nasze są:
Basia, Michael, Małgosia, John,
na serca dnie mają swój dom,
uchyl im serce jak drzwi.
Wszystkie dzieci nasze są:
Borys, Wojtek, Marysia, Tom,
niech małe sny spełnią się dziś,
wyśpiewaj marzenia, a świat
będzie nasz!
Wiersz: Prawa dziecka
Niech się wreszcie każdy dowie
i rozpowie w świecie całym,
że dziecko to także człowiek,
tyle, że jeszcze mały. 
Dlatego ludzie uczeni,
którym za to należą się brawa,
chcąc wielu dzieciom los odmienić,
spisali dla Was mądre prawa.
Więc je na co dzień i od święta
spróbujcie dobrze zapamiętać:
nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
I mam prawo sam wybierać z kim się będę bawić.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania.
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę zażądać, żeby każdy uznał moje prawa,
a gdy różnię się od innych to jest moja sprawa. 
Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,
a szczególnie do robienia czegoś niedobrego.
Tak się w wiersze poukładały, prawa dla dzieci na całym świecie, byście w potrzebie z nich korzystały najlepiej, jak umiecie.

Temat: Wakacje.

Umiejętność ogólna: zapoznanie dzieci z ciekawymi miejscami, przeznaczonymi na wakacyjny wypoczynek (morze, góry, las, wieś). Utrwalenie zasad bezpiecznych zabaw podczas wakacji.

Piosenka: Niech żyją wakacje 
Niech żyją wakacje
Niech żyje pole, las
I niebo i słońce
Wolny swobodny czas. Gorące złote słońce
na czarno nas opali
w przejrzystej bystrej rzece
będziemy się kąpali. Ref: Pojedzie z nami piłka
i pajac i skakanka,
będziemy się bawili
od samiutkiego ranka.
Wiersz: Wakacje  
Jedziemy na wakacje do lasu, nad wodę.
Prosimy ciebie, słonko o piękną pogodę.  
Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę.
Kolorowe muszelki przynieś, falo, w darze.        

Maj

Temat: Jedzie straż ogniowa.

Umiejętność ogólna:  dostrzeganie i nazywanie zalet i wad ognia, opisywanie charakterystycznych cech i roli strażaka. 

Piosenka: „Pali się”  
1.Uwaga! Uwaga! Uwaga!
Z ogniem to nie jest zabawa,
Właśnie zapalił się dom,
Po strażaków dzwoń!
Ref. Dziewięć, dziewięć, osiem!
Cały dom się pali!
Przyjeżdżajcie, szybko,
Strażacy wspaniali! (2x)
2. Uwaga! Uwaga! Uwaga!
Z ogniem to nie jest zabawa,
Właśnie zapalił się las,
Na strażaków czas!
Ref. Dziewięć, dziewięć, osiem!
Cały las się pali!
Przyjeżdżajcie, szybko,
Strażacy wspaniali! (2x)
Wiersz: „Strażacy
Bije dzwon na alarm,
już śpieszą strażacy.
Czasem w nocy – ze snu,
czasem w dzień – do pracy.
Śpieszą na ratunek:
tam płonie zagroda!
Gra trąbka – a czerwień
lśni na samochodach.
Pierwsi na miejscu,
choćby szmat był drogi.
Pryska woda z węża,
syczy żar i ogień.
Gaśnie groźny pożar,
dym ku niebu pnie się.
Dzielna straż pożarna
ludziom pomoc niesie.

Temat: Nasze emocje.

Umiejętność ogólna: Rozwijanie umiejętności rozpoznawanie i nazywanie emocji, uczuć u siebie i innych, wyrażania ich za pomocą werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu.

Piosenka: „Emocje”
Radość, smutek, złość i strach.
Tyle uczuć mieszka w Nas.
To emocje Nasze są,
które wyjść na zewnątrz chcą.
Płyną z serca spontanicznie.
Od kołyski w Nas mieszkają.
I się zdarza bardzo często,
że o sobie znać nam dają.
Nie ma wcale nic w tym złego,
że się czasem zezłościmy,
że czujemy wstyd lub smutek.
My z tym sobie poradzimy!
Wygonimy wszystkie strachy,
damy w kość okropnej złości.
I zadbamy by najwięcej,
było śmiechu i  radości.  
Wiersz: „Jak się zmieniam”- D. Jasica  
W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła,
Inna, gdy jestem chora.
Gdy się boję krzyczę – Ooo!
Gdy zjadam cytrynę,
To mam kwaśną minę.
Gdy jestem zły,
Moja mina przypomina pysk rekina
 lub Smutno mi gdy jestem w domu sam.
Cieszę się, gdy Mamę obok mam.
Dziwi mnie, gdy w łazience mydła brak.
Złości mnie, gdy wszystko jest nie tak.

Kwiecień

TEMAT: OSTROŻNIE JAK Z JAJKIEM – METODA PROJEKTÓW

Umiejętność ogólna: dziecko kultywuje tradycje wielkanocne, rozwija samodzielne myślenie i przewidywanie, nabiera umiejętności stawiania hipotez i dochodzenia do wiedzy.

Piosenka: „Wybitki”
Stara to zabawa na wybitki grać,
Pisankami stukać i się przy tym śmiać.  
Czyje jajko pęknie ten przegrywa,
Stłuczoną pisankę wkładaj do koszyka.
Raz, dwa, trzy stukasz ty.
Jajko o jajko wszyscy stukają  i na wybitki wesolutko grają.
Wiersz: „Zwierzątka w koszyczku”
Posłuchajcie tylko ile było krzyku,
gdy się pokłóciły zwierzęta w koszyku.
Malutkie kurczątko, bielutki baranek,
Brązowy zajączek i kilka pisanek.
Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami,
jestem najpiękniejszy, żółty jak salami.
Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki,
falujące piórka tak jak u kaczuszki.
Co ty opowiadasz – dziwi się baranek,
jestem cały z cukru, mam cukrową mamę.
Dzieci na mój widok bardzo się radują
i z mojego grzbietu cukier oblizują
Brązowy zajączek śmieje się wesoło,
jestem z czekolady – opowiada wkoło.
Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci,
już na sam mój widok dzieciom ślinka leci.
Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka,
dziwi się pisanka zielona jak łąka.
Dziwią się pisanki żółte i czerwone,
brązowe, różowe, szare, posrebrzone.

Temat: Dbamy o ziemię.

Umiejętność ogólna: budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań. Kształtowanie postaw proekologicznych.

Piosenka: „Moja planeta ziemia”  
ref. Moja Planeta Ziemia z roku na rok się zmienia.
Zmienia się tu, zmienia się tam
– ja na niej mieszkam, więc o nią dbam.
Moja Planeta Ziemia z roku na rok się zmienia.
Dbam o nią ja. Dbasz o nią ty.
 Dbamy wszyscy my!  

1.     Góry i lasy, rzeki i morze
są w naszych rękach.
Pomóc im możesz .
Niebo i słońce, ptak
i zwierzęta – warto na co dzień o nich pamiętać.  
Wiersz: „Nasza planeta”
Kochamy naszą planetę
Przecież na niej mieszkamy.
Chcemy by była piękna Dlatego o nią dbamy.  
Nie zaśmiecamy lasów
W nich żyją zwierzęta,
To nasi przyjaciele
Każdy z nas o tym pamięta.  
Chcemy mieć czystą wodę
W jeziorach i oceanach.
Chcemy by słońce świeciło
Na czystym niebie dla nas.   

Marzec

Temat: Woda źródłem życia.

Umiejętność ogólna: dostrzeganie roli wody w życiu roślin, zwierząt i ludzi, badanie właściwości wody.

Piosenka: Akwarium
1.A-a-a-akwarium, a w nim rybki.
Lubię patrzeć na nie przez błyszczące szybki.  

Ref. Jednej rybki brak, druga płynie w świat,
trzecia, czwarta, piąta kryją się po kątach.  

2. A-a-a-akwarium, a w nim piasek
i rośliny wodne, jak bajkowy lasek.  
3. A-a-a-akwarium, a w nim światło.
Dbam o moje rybki, chociaż to niełatwo.
 
Ref. Jedna znika gdzieś, drugiej chce się jeść.
Inne siedzą w kątach, kiedy muszę sprzątać!  
Wiersz: Woda
Mała chmurka zapłakała,
kropelkami świat zalała.
Zasiliła rzeki w wodę,
Ożywiła nam przyrodę.
Dzięki wodzie wszystko żyje,
Każdy ją na Świecie pije.
Mały kwiatek, wielkie drzewo,
Które rośnie aż pod niebo.
Wodę piją także dzieci,
Taką co ze źródła leci.
Bo by rosnąć, aby żyć,
Trzeba czystą wodę pić.  

Temat: Zakładamy zielony ogródek.

Umiejętność ogólna: dziecko założy hodowlę nowalijek, kwiatów, opisze korzyści z hodowli.

Piosenka: „Maszeruje wiosna”
Tam daleko, gdzie wysoka sosna,
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Refren (x2):
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje Wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi, zielenieje świat.
Wiersz: „Przyjście Wiosny”
Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: – Przyjedzie pewno furą.
Jeż się najeżył srodze: – Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: – Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: – Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
– Skąd znowu – rzekła sroka – ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
– Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!….
– A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
– Nieprawda, bo w karecie!
– W karecie? – Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią – Witaj wiosno!

Luty

TEMAT: Wesołe Ferie w „Muchomorku”.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami. Doskonali umiejętność współdziałania w różnych sytuacjach zabawowych.

Piosenka:,, Zima, zima, zima”  
Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń Jaka pyszna sanna
– parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń Zasypane pola
– w śniegu cały świat 
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Wiersz – rymowanka z pokazywaniem: ,,Bałwan”  
Sypie śnieg, sypie śnieg,
Ulepimy bałwanka,
Spójrz w prawo,
spójrz w lewo,
Płatki lecą na nas,
Pierwsza kula, druga kula,
Trzecia kula, STOP!
Garnek wielki, nos z marchewki,
I guzików rząd!    

TEMAT: METODA PROJEKTU: „Dawno, dawno temu w świecie dinozaurów”.

Umiejętność ogólna: Dziecko odbywa niezwykła podróż do świata prehistorycznych gadów i zgłębiają wiedzę na temat życia dinozaurów.

Piosenka:,, DINO I ZABAWA W CHOWANEGO”   1.Wiele dinozaurów Chodziło po Ziemi, Biegały, skakały Wśród bujnej zieleni.   Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (2x) 2.Rosły tam paprocie, Skrzypy i widłaki, Mogły się w nich chować Małe łobuziaki.   Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (x3)Wiersz: „DINOZAURY”
Dinozaury to takie stworzenia, których już od dawna na świecie nie ma.
Niektóre były duże, wielkości wieżowca, a inne małe, na przykład jak owca.
Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie, jego się bało każde stworzenie.
Jak szedł to wokół ziemia drżała, siał pośród zwierząt strachu bez mała.
Pterozaury to gady, które latały, one naszym ptakom początek dały.
Dinozaury wyginęły miliony lat temu i do dzisiaj nie wiemy czemu. Krążą na ten temat różne spekulacje
i do końca nie wiadomo, kto ma rację.  

Styczeń

Temat: KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA.

Umiejętność ogólna: Rozwijamy uczucie przywiązania do dziadków, nabywamy szacunku dla osób starszych – babci i dziadka. Dostrzegamy ich wkład w życie rodzinne.

Piosenka: Kocha Babcie i Dziadziusia  

Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia
każdy wnuczek każda wnusia
Kocha Babcie i Dziadziusia
każdy wnuczek każda wnusia. 

Babcia mnie utuli,
po zabawie da obiadek
wszystko wytłumaczy,
zawsze mój kochany dziadek.

Chętnie ich odwiedzam,
zawsze kiedy tylko mogę
prawie już pamiętam do ich domu całą drogę.

Wiersz: Dziadkowie  
Dzisiaj mamy Święto Dziadków
Okazja niezwykle rzadka
Ja Dziadków kocham szczerze
Ich słowom zawsze wierzę
Moi Dziadkowie mają swoje zdanie
Budzą we mnie zaufanie.
Babcia,  to starsza dziewczynka
Co kiedyś miała usta jak malinka
Mamę i tatę dawno wychowała
Za to w prezencie wnuki dostała.
Jest taki jeden facio
Przystojny jak James Bond
To Dziadek mój kochany
Nie znacie go? To błąd .

Temat: SPORTY ZIMOWE.

Umiejętność ogólna: Zapoznanie z różnymi dyscyplinami sportu uprawianymi na śniegu i lodzie.  

Piosenka: Wesoła zima

Zima, zima, zima,
Pada, pada śnieg.
Jadę, jadę w świat sankami,
Sanki dzwonią dzwoneczkami:
Dzyń, dzyń, dzyń! x3

Jaka pyszna sanna,
Parska raźno koń,
Śnieg rozbija kopytami.
Sanki dzwonią dzwoneczkami:
Dzyń, dzyń, dzyń! x3

Zasypane pola,
Śniegu cały świat.
Biała droga hen przed nami,
Sanki dzwonią dzwoneczkami:
Dzyń, dzyń, dzyń! x3
Wiersz: Z górki na pazurki  
Hej na sanki koleżanki,
w nocy srebrny śnieżek spadł.
A więc z górki na saneczkach,
aż zaświszcze w uszach wiatr.
Ach, z tej górki na pazurki
miło się na sankach mknie.
Tylko potem trzeba znowu
pod tę górę ciągnąć je.

Grudzień

TEMAT: Rodzina.

Umiejętność ogólna: Dostrzeganie roli rodziny w życiu codziennym.

Piosenka: Wesoła rodzina  
1. My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
my – jak palce jednej dłoni!  

Ref. Mama, tata, siostra, brat
i ja – to mój cały świat!
Dużo słońca, czasem wiatr
– to wesoły jest mój świat!  

2. Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę.
Tata kocha lecz inaczej,
uspokaja, kiedy płaczę.  

3. Gdy napsocę i nabroję,
siedzę w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!  
Wiersz: Rodzina
Moja rodzina, choć bardzo liczna,
Jest dobra, miła i sympatyczna.
I choć czasami wytrzymać trudno,
To daję słowo- nie jest w niej nudno!
Każdy ma swoje upodobania,
jeden do nauki, drugi do spania.
Lecz wszyscy bardzo się kochamy
I zawsze sobie w życiu radę damy.  

TEMAT: Święta się zbliżają.

Umiejętność ogólna: Poznawanie i kultywowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Wspólne przeżywanie radości, sprawianie przyjemności najbliższym.

Piosenka: Już blisko kolęda
Gdy w pokoju wyrośnie choinka.
Łańcuszkami, bombkami zaświeci.

Ref. To znaczy, że już święta,
Że już blisko kolęda.
Że Mikołaj przyjedzie do dzieci.
Hej kolęda, kolęda.

Gdy opłatek już leży na stole.
Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie.

Gdy upieką się słodkie makowce
i głos dzwonka z daleka zawoła.
Wiersz: Wieczór wigilijny
 
Biały obrus lśni na stole,
pod obrusem siano.
Płoną świeczki na choince
co tu przyszła na noc.
Na talerzu kluski z makiem,
karp jak księżyc srebrny.
Zasiadają wokół stołu
dziadek z babcią, krewni.
Już się z sobą podzielili
opłatkiem rodzice.
 Już złożyli wszyscy wszystkim
moc serdecznych życzeń.

Listopad

TEMAT: NASZE ZMYSŁY – program innowacyjny TABLIT  projekt CZŁOWIEK

Umiejętność ogólna: Poznajemy świat poprzez zmysły, czyli wzrok, słuch, smak, węch i dotyk.

Piosenka: „ 5 zmysłów mam”
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Oko widzi, patrzy w koło
Czy jest smutno, czy wesoło ?
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Ucho słucha, nasłuchuje
Co usłyszy to notuje
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Nos wywącha zapach wszelki
I ten piękny i ten średni.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Język smaki podpowiada
Pyszna każda jego rada.
Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x
Narządy zmysłów i ich funkcje  
Wiersz: ,,Zmysły” – Gabriela Lipińska  
Każdy z nas pięć zmysłów ma,
Masz je ty, mam i ja!
Dwoje oczu mam – patrzę nimi tu i tam.
Dwoje uszu mam – wszystko dobrze słyszę sam.
Nos mi służy do wąchania, dłonie zaś do dotykania.
Język jest do smakowania, różnych potraw próbowania.
Smaki zaś czuję aż cztery: Gorzki, kwaśny, słodki, słony.
Który jest mój ulubiony? Nie wiesz, drogi mój kolego?
Nie podpowiem ci, nic z tego!
Jednak zgadniesz chyba sam…
Teraz w buzi słodko mam…
Bo cukierek zjadłem, mniam!  

TEMAT: KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY…

Umiejętność ogólna: Kształtowanie poczucia przynależności do swojego kraju.

Piosenka:  „Płynie Wisła”
Płynie Wisła, płynie
Po polskiej krainie, po polskiej krainie
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.
Zobaczyła Kraków,
Pewnie go nie minie.

Zobaczyła Kraków,
Wnet go pokochała, wnet go pokochała
I w dowód miłości
Wstęgą opasała.
I w dowód miłości
Wstęgą opasała.  
Wiersz:  Katechizm małego dziecka
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.

Październik

Temat: Owoce i warzywa źródłem zdrowia i zabawy.

Umiejętność ogólna: dziecko zna zalety warzyw i owoców, potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia.

  Piosenka: „Urodziny marchewki”

Na marchewki urodziny
zeszły wszystkie się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta.
Kartofelek podskakuje,
Burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
Biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie siadła
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja droga kalarepko
Tańczże ze mną, tańczże krzepko. Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka, Wszyscy tańczą już w kółeczkach.  
Wiersz: „Na straganie”

Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
„Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie, panie koprze.”
Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka: „Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może.”
„A to feler” -Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli:
Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka: „Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.
„A to feler” -Westchnął seler. Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!”  Zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie: „Moi drodzy,
po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” – Westchnął seler.      

Temat: Już jesień.

Umiejętność ogólna: dostrzegamy i opisujemy jesienny las i jego mieszkańców.

  Piosenka: Wiatr Psotnik

Wiatr zapukał w okno, do dzieci:
“Halo, hej maluchy, jak leci?
Nie chce mi się biegać po polach,
przyjdę do waszego przedszkola”
Nie! nie! nie!
Wietrzyku – Psotniku
– masz chmurki przegonić,
utulić sarenki w lesie,
kałuże osuszyć,
i liście posprzątać,
bez ciebie cóż zrobi jesień?

  Wiersz: Skarby Jesieni

A czy wiecie, co to „skarby jesieni”?
Piękne jabłko, co się w sadzie rumieni,
garść orzechów na leszczynie zebranych,
spadające z wysoka kasztany,
pełne maku słodkiego makówki
i czepliwe, łopianowe główki, strąk fasoli,
kapusty łuszczyny i czerwone jagody kaliny,
i na klonach nasionka skrzydlate,
co z jesiennym ścigają się wiatrem.  

Wrzesień

Temat 1: Ja i moja grupa, coraz lepiej poznaję moje koleżanki i moich kolegów

Umiejętność ogólna: dziecko odnajdzie swoje miejsce w grupie rówieśniczej, ułoży graficzny zbiór zasad współżycia w grupie.

Piosenka „Życie przedszkolaka”

Warto rano się obudzić,
nie grymasić, nie marudzić.
Na pogodę nie narzekać,
bo w przedszkolu kumpel czeka.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać
lubię życie przedszkolaka. X2

Umiem buty tak ustawić,
żeby wiedzieć który prawy.
Umiem po turecku siadać
i samemu zupę zjadać.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać
lubię życie przedszkolaka. X2

Bardzo lubię mój leżaczek
i za mamą już nie płaczę.
Lubię kiedy gra muzyka,
lubię z kolegami brykać.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać
lubię życie przedszkolaka. x2

Wiersz: ,,Dyżur”

Spójrz na Jacka – dumna mina.
Jacek dyżur dziś zaczyna.
Ma na szyi znaczek nowy
Na nim kwiatek kolorowy.
Czeka Jacka wiele pracy,
Wiedzą o tym przedszkolacy.
Podlać kwiaty, wymieść kurze,
Dać jeść rybce – takiej dużej!
Chwali Pani Jacka zucha
Dzisiaj każdy chłopca słucha.
I porządek zapanował,
Kiedy Jacek dyżurował.

Temat 2: JESTEM BEZPIECZNY NA DRODZE

Umiejętność ogólna: Dziecko przypomni sobie podstawowe zasady ruchu drogowego. Rozpozna barwy sygnalizacji świetlnej i rozumienie ich znaczenia. Dostrzeże skutki nieprawidłowego zachowania uczestników ruchu drogowego.

Piosenka: „Światła drogowe”

Czerwone na górze, zielone na dole To dla dzieci najważniejsze – światła drogowe x2 Gdy zielone jak ogórek światło świeci się Bezpiecznie przez ulicę można przejść Gdy zapali się czerwone, jak czerwony pomidorek Trzeba czekać, tu nie wolno spieszyć się!

Wiersz: ,,Trzy sygnały”

Chcesz przejść przez ulicę? Bardzo łatwo,
Uważać tylko musisz na światło!
Gdy się zapali czerwone oko? stój, bo z policją
Będziesz miał kłopot.
Przy żółtym świetle zachowaj spokój
Nie dając jeszcze na jezdnię kroku!
Sygnał zielony – znak droga wolna.
Ale pamiętaj, – nie droga polna!
Tylko ulica bardzo ruchliwa,
Gdzie o wypadek nietrudno bywa.