Grupa IV – Sarenki
Czerwiec
Temat: Czego dzieci potrzebują do szczęścia?
Umiejętność ogólna: Rozwijanie wiedzy na temat dzieci mieszkających w różnych krajach świata – jak mieszkają, co lubią jeść, jakie mają zwyczaje czy stroje.
Temat: Bezpieczne wakacje.
Umiejętność ogólna: Utrwalenie zasad bezpiecznego spędzania czasu nad wodą i w górach; utrwalenie numerów alarmowych.
Piosenka: Dzieci całej ziemi.
Na całej Ziemi mieszkają dzieci, to sąmo słońce w górze im świeci. Każde chce kochać mamę i tatę, Każde chce zawsze być przez nich kochane. Ref.:Jesteśmy dziećmi. To nasz świat. Czy ktoś ma mniej czy więcej lat. Mamy marzenia, a spełniać je To jest nasz cel, to jest nasz cel. Lubimy żarty, figle też, śmiech i zabawy, słońce i deszcz. Przyjaciół wielu lubimy mieć i lody, lody, lody jeść. Na całej Ziemi dzieci jest wiele i wszystkie lubią w morzu kąpiele. Lubią spacery, lubią huśtawki, bajki, piosenki i nowe zabawki. Ref.: Jesteśmy dziećmi… Na całej Ziemi dzieci tysiące, gdzie kraje zimne, kraje gorące. W miastach i wioskach dzieci mieszkają, swoje rodziny tak bardzo kochają. Ref.: Jesteśmy dziećmi...
Wiersz: „Wakacyjne rady”
Głowa nie jest od parady służyć musi dalej. Dbaj więc o nią i osłaniaj kiedy słońce pali. Płynie w rzece woda chłodna, bystra, czysta, tylko przy dorosłych z kąpieli korzystaj. Jagody nieznane gdy zobaczysz w borze - Nie zrywaj! Nie zjadaj! - bo zatruć się możesz. Urządzamy grzybobranie jaka rada stąd wynika? Gdy jakiegoś grzyba nie znasz nie wkładaj go do koszyka. Biegać boso jest przyjemnie, ale ważna rada: - idąc na wycieczkę pieszą dobre buty wkładaj!
Maj
Temat: Kto mieszka na łące.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozpoznaje i nazywa kwiaty, zioła i zwierzęta mieszkające na łące, rozwija zainteresowanie światem przyrody.
Temat: Ja i moja rodzina.
Umiejętność ogólna: Dziecko nazywa poszczególnych członków rodziny, tworzy własne drzewo genealogiczne.
Wiersz: „Mój dom”
Ślimak ma swój domek, choć taki malutki,
piesek się może schować do swej psiej budki.
Ptaszki mają gniazda, liski mają norę,
kurki mają kurnik, a krówki oborę.
My też mamy swoje domy, małe albo duże,
a przed domami ogródek i podwórze.
Bawimy się na podwórku wesoło i miło,
żeby potem w domku pięknie nam się śniło.
Piosenka: „Bąki z łąki”
Znów się zastanawiam jak w każde lato Kto to pomaga kwitnąć kwiatom? Na trawie, na łące kocyk rozłożę Przyjrzę się z bliska co lata na dworze! Ref. Bąki z łąki i biedronki I puchate, grube trzmiele Muszki, muchy Małe pszczółki To planety przyjaciele! Pracują ciężko i pyłek zbierają Dzięki nim kwiaty dobrze się mają A także owoce, warzywa i zboże Jak to się dzieje, spytać ktoś może? Ref. Bąki z łąki i biedronki… Gdy leci owad z kwiatka do kwiatka Teraz rozwiąże się ta zagadka Cały się kąpie w słodkim nektarze I przez przypadek pyłek przekaże
Kwiecień
Temat: Co z czego otrzymujemy?
Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija wiedzę na temat powstawania chleba, sera, wełny i papieru; rozwija kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Temat: Już niedługo Wielkanoc.
Umiejętność ogólna: Dziecko utrwali zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi; przygotuje upominki dla najbliższych oraz kultywuje tradycje wielkanocne
Temat: Jestem eko.
Umiejętność ogólna: Dziecko kształtuje zachowania ekologiczne; uwrażliwia się na potrzebę segregowania śmieci i dbania o przyrodę
Piosenka: „Znaki Wielkanocy”
Te mazurki ozdobione migdałami Te koszyki wypełnione pisankami Te baranki ulepione z marcepanu Bazie kotki od staruszki ze straganu Ref.:To są znaki tradycyjnej Wielkanocy Kiedy życie się odradza do swej mocy To znaki rozbudzonej świeżo wiosny Świat się staje znów zielony i radosny Świat radosny Radosny Świat radosny Te palemki od bibuły kolorowe Baby z lukrem wyrośnięte bo drożdżowe No a potem jeszcze lany poniedziałek Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek Ref.: To są znaki tradycyjnej Wielkanocy Kiedy życie się odradza do swej mocy To znaki rozbudzonej świeżo wiosny Świat się staje znów zielony i radosny Świat radosny Radosny Świat radosny
Wiersz: „Co to jest ekologia?”
D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia – mądre słowo, a co znaczy – powiedz, sowo? Sowa chwilę pomyślała i odpowiedź taką dała: „To nauka o zwierzakach, lasach, rzekach, ludziach, ptakach. Mówiąc krótko, w paru zdaniach, o wzajemnych powiązaniach między nami, bo to wszystko to jest nasze środowisko. Masz je chronić i szanować” – powiedziała mądra sowa…
„Kanapka” – zabawa paluszkowa
(K. Sąsiadek)
Najpierw chleb pokroję.
(uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję.
(głaszczemy całą powierzchnią dłoni plecy)
Na to ser położę.
(przykładamy wiele razy i na krótko dłonie do pleców)
Pomidora dołożę.
(rysujemy małe kółka na plecach)
I posolę, i popieprzę.
(dotykamy delikatnie plecy, przebierając palcami)
Żeby wszystko było lepsze.
(masujemy)
Już nie powiem ani słowa,
(ugniatamy delikatnie)
bo kanapka jest gotowa.
Marzec
Temat: Projekt tablit – woda.
Umiejętność ogólna: Dziecko wie jak cenna jest woda w życiu człowieka, wie jak dbać o wodę, rozwija myślenie proekologiczne.
Temat: Przyszła wiosna.
Umiejętność ogólna: Dziecko wie, jakie są oznaki wiosny, wie jak rozwijają się rośliny, poznaje prace ogrodnicze wykonywane o tej porze roku.
Wiersz: „Wiosna”
Wiosna słodko uśmiechnięta
obudziła już zwierzęta,
ptakom gniazda zbudowała
i potomstwo też im dała.
Potem wiosna nasza miła,
ziemię całą ożywiła,
kwiatom kwitnąć rozkazała
i roślinom zieleń dała.
Wreszcie chmurki przegoniła
i słoneczko uwolniła,
które świat ogrzewa mocno,
gdy powietrze pachnie wiosną.
Piosenka: „Oszczędzaj wodę”
1. Nieważne jedna lub dwie kropelki, Z wody pożytek jest bardzo wielki. Czy w dzień słoneczny, czy w niepogodę Zaśpiewam wszystkim – oszczędzaj wodę! Ref. Czy w dzień słoneczny, czy w niepogodę, Zaśpiewam wszystkim – oszczędzaj wodę! 2. Gdy myjesz zęby codziennie rano, Wypłucz je wodą do kubka nalaną. A kiedy potem umyjesz ręce, Zamknij szybciutko kran w łazience. Ref. Czy w dzień…
Luty
Temat: Co słychać w leśnej stołówce?
Umiejętność ogólna: Rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt w czasie zimy; kształtowanie opiekuńczej postawy wobec ptaków i zwierząt leśnych.
Temat: Witamy w świecie bajek i baśni.
Umiejętność ogólna: Rozwijanie kompetencji i wzbogacanie doświadczeń czytelniczych dzieci; upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci; wzbogacanie wiedzy i przeżyć dzieci poprzez kontakt
z literaturą dziecięcą.
Wiersz: Maria Broda-Bajak „W świecie baśni”
Za bramami sennych marzeń, W świecie baśni i bajeczek, Spotkasz elfy, gnomy, skrzaty, Jest tu także stwór kudłaty. Kto do świata baśni wejdzie, Ten nieprędko zechce wrócić. Jest możliwe wszystko tutaj – Czary-mary i kot w butach. Więc gdy dosyć masz już nudy, masz dziś chęć, by fantazjować – przymknij oczy i posłuchaj, co baśń szepcze ci do ucha…
PIOSENKA: „Ptasi bar”
1. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar, W którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar. Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak: „Zaproszenie tutaj ma każdy ptak”. Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień, Można dostać tu śniadanko i obiadek też. Nie odleci stąd żaden głodny ptak. Karmnik to jest ptasi bar – tak, tak, tak! 2. W ptasim barze pełno gości, Dziobią tu, dziobią tam, Ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam. Dwie sikorki już czekają na słoninki smak. Zaproszenie tutaj ma każdy ptak. Ref.: Ptasi bar… 3. Miło tutaj i wesoło, Gwiżdże kos, ćwierka gil, Lubię spędzać tu codziennie kilka chwil. I choć wicher śnieg przywiewa – Mroźny zimy znak, Zaproszenie ma tutaj każdy ptak. Ref.: Ptasi bar…
Styczeń
Temat: Czy można cofnąć czas?
Umiejętność ogólna: Dziecko nazywa różne rodzaje zegarów, określa godzinę na różnych zegarach, utrwala nazwy dni tygodnia, miesięcy i pór roku.
Temat: Drzewo genealogiczne
Umiejętność ogólna: Dziecko wie, czym jest drzewo genealogiczne, nazywa członków swojej rodziny.
Wiersz: „Różne zegary”
Tik, tak, tik – brzmią zegary. Ma ich sto zegarmistrz stary. Małe, duże, średnich sporo, wciąż tikają nam wesoło. Tik, tak, tik, tak, bim, bam, bom dźwięczy stu zegarów ton. Nowy zegar się pojawił, w osłupienie wszystkich wprawił. Jak to? – dziwią się zegary. Tylko stoi przez dzień cały? Bez wskazówek? Bez tikania? Godzin wcale nie wydzwania. Wciąż wyświetla cyfry nowe, aż się wszystkim kręci w głowie. Nowy zegar się odzywa: – Tak to teraz z nami bywa. Taka w nas elektronika, że już żaden z nas nie tika. Mechanizmy nowe mamy, czas dokładnie wyświetlamy.
Piosenka: „Babcia z Dziadkiem to jest to”
1. Gdy niewiele tak, mamy jeszcze lat, Mama, tata, dom, to nasz cały świat Babcia z dziadkiem są, uśmiechają się… Jak nam dobrze z nimi jest Ref. Czy świecie słońce, czy pada deszcz z Babcią i z dziadkiem świat cudowny jest Czy dmucha wiatr, czy szczypie mróz z nimi najlepiej wnukom jest i już.. 2. Dziadek chętnie tak z nami bawi się Babcia czyta nam bajki tuż przed snem Z nimi wrażeń moc, pięknych przygód sto Babcia z dziadkiem to jest to
Grudzień
Temat: Dokąd podróżuje św. Mikołaj?
Umiejętność ogólna: Dziecko dowie się jak zbudowany jest układ słoneczny i Ziemia, poszerza wiedzę przyrodniczą na temat oceanów i kontynentów. Pozna postać Św. Mikołaja i zwyczaje mikołajkowe w Polsce i na świecie.
Temat: Boże narodzenie tuż tuż
Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzeże piękno przyrody zimą. Rozwija ciekawość podczas doświadczeń ze śniegiem i lodem. Dziecko poznaje zwyczaje bożonarodzeniowe w Polsce i na świecie, bierze udział w przygotowaniach do obchodów świąt w przedszkolu.
Piosenka: „Pada śnieg” („Jingle bells”)
I. W ten świąteczny czas Dzwonią dzwonki sań Dzwonią dzwonki reniferów Gnają sanie w dal. Święta już tuż tuż Aniołowy chór Tak radośnie, głośno śpiewa, aż mu braknie tchu. Hej! Ref.: Pada śnieg, pada śnieg Cieszmy, cieszmy się Niech kolędę i te święta Każdy mały zapamięta / każdy zapamięta II. Chcemy białe święta Chcemy zdrowi być Kulig pędzi, dzieci wiezie Słychać gwar i śmiech. A my po kolacji Usiądziemy wraz Z rodzicami zaśpiewamy To nasz wspólny czas. Hej!
Wiersz:”Wigilia”
(autor: J. Koczanowska)
Już choinka pięknie przystrojona I na sianku opłatek spoczywa, Mama głośno do stołu zaprasza, Bo nuż pierwsza gwiazdka zaświeciła. Wszyscy sobie życzenia składają, Najpiękniejsze, świąteczne i szczere, Babcia nawet łezkę uroniła, Bo jest miłość, radość i wzruszenie. A gdy znikną ze stołu pierogi, Kluski z makiem i zupa grzybowa, Wtedy czas rozpakować prezenty I radośnie, wspólnie kolędować.
Listopad
Temat: Jestem Polakiem.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija przynależność do ojczyzny, zna podstawowe informacje o swoim kraju, rozpoznaje symbole narodowe.
Temat: Jesienna pogoda
Umiejętność ogólna: Dziecko rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne, wie jak dostosować ubiór do pogody oraz jak dbać o zdrowie jesienią.
Wiersz: „Polska”
Elżbieta H. Krystek-Jones
Mam na swoim biurku globus kolorowy. Opowie o krajach, chociaż nie zna mowy. Poszukaj w Europie krainy znaczonej barwami koloru: żółtej i zielonej. Ciągnie się od Karpat – to skaliste góry, aż do morza Bałtyk. Popatrz więc do góry. Znajdziesz ją pomiędzy Bugiem oraz Odrą. To są piękne rzeki. Mają wodę modrą. A najdłuższa rzeka, która z gór wypływa i do morza wpada – Wisła się nazywa. Stolica – Warszawa. Każdy jest z niej dumny. Przeniósł ją z Krakowa król Zygmunt z „Kolumny”. Piękne góry Tatry wszystkich zapraszają. Bajecznie niezwykłą panoramę mają. Bielusieńkie plaże Bałtyk oferuje, nadmorskie wycieczki zawsze proponuje. Cudowne Mazury kuszą swą urodą i Kraina Jezior z przeźroczystą wodą. W swym rodzinnym kraju papież często gościł. To jest nasza POLSKA! Nie mam wątpliwości.
Piosenka: „Deszczyk kapu kap”
Kap, kap, kapu, kap (x4) Więcej go potrzeba… 1. Kiedy rano wstałam, wyjrzałam przez okno Jakoś szaro i ponuro, ludzie chodzą i mokną Słońca dzisiaj nie ma, chmury są kłębiaste Co tu robić tak ponuro, chyba zaraz zasnę REF. Kap, kap, kapu, kap spadają kropelki Kap, kap, kapu kap, figielki bąbelki Kap, kap, kapu, kap spada deszczyk z nieba Kap, kap, kapu, kap więcej go potrzeba 2. Założę kalosze, wyjdę na podwórko Po kałuży będę skakać i tak w kółko, w kółko płaszcz przeciwdeszczowy mama założyła żebym była cała sucha, ubrań nie zmoczyła Ref. Kap, kap, kapu, kap..
Październik
Temat: NADCHODZI JESIEŃ, DOSTRZEGAMY JEJ PIĘKNO
Umiejętność ogólna: Dziecko dostrzeże piękno przyrody w okresie jesieni, potrafi wymienić i wskazać „dary jesieni”. Rozumie konieczność zmian w wyglądzie i zachowaniu zwierząt wraz ze zmieniającą się pogodą.
Temat: PROJEKT – DRZEWO
Umiejętność ogólna: Dziecko buduje wiedzę o drzewach i drewnie – produkcja drewna i papieru, zasady zachowania w lesie. Kształtuje zachowania proekologiczne i szacunku wobec lasu i drzew.
Piosenka: „Pani Jesień”
Już jesień liście złoci na drzewach, w parku, w lesie. Kasztany trzyma w dłoniach, jesienne kwiaty niesie. Warzywa zbiera z pola I w sadzie rwie owoce. Przynosi dzieciom skarbów Pełniutkie, wielkie kosze. Ref.: dziś jesień witamy, Nisko się kłaniamy, Dary piękne składamy: Deszczowe kropelki i rosy perełki, Poranne srebrne mgiełki. Wyprawie hen, za morza, Bociany i żurawie. I śpiewa kołysanki Zielonym żabom w stawie. Na pustych polach tańczy Z nićmi babiego lata, Korale z jarzębiny We włosy sobie wplata. Ref.: Dziś Jesień witamy… Dni już są takie krótkie, A noce coraz dłuższe, Czasami deszczyk pada, A czasem świeci słońce. Świerszcz jeszcze na skrzypeczkach Gra smętne, piękne piosnki. Niedługo schowa skrzypce I będzie spal do wiosny. Ref.: Dziś Jesień witamy…
Wiersz: „Zaproszenie”
autor: Barbara Kosowska
Nad jeziorem w pięknym lesie Wieść od rana już się niesie: Że na piknik zapraszamy, Bo atrakcji sporo mamy! Mamy w lesie piękne drzewa, Ptak wesoło tutaj śpiewa, Jest powietrze bardzo świeże, Możesz także spotkać zwierzę. Tutaj miło spędzisz czas – Tak zapraszał wszystkich LAS! A poniżej były słowa: Proszę! Ciszę tu zachowaj! I uwaga wszystkie dzieci, W lesie nigdy się nie śmieci! I gałęzi nie łam, proszę, Bo ja tego też nie znoszę! Zostań moim przyjacielem, Możesz dla mnie zrobić wiele. Te zasady zapamiętaj, Stosuj co dzień i od święta!
Wrzesień
Temat: JA WŚRÓD INNYCH
Umiejętność ogólna: dziecko integruje się z grupą. Zauważa różnice i podobieństwa między sobą a innymi dziećmi.
Temat: JESTEM BEZPIECZNY NA DRODZE
Umiejętność ogólna: dziecko zna podstawowe zasady bezpiecznego poruszania się po drogach. Wie, jakie zagrożenia niosą ze sobą nieodpowiednie zachowania w ruchu drogowym.
Piosenka „Życie przedszkolaka”
Warto rano się obudzić, nie grymasić, nie marudzić. Na pogodę nie narzekać, bo w przedszkolu kumpel czeka. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. X2 Umiem buty tak ustawić, żeby wiedzieć który prawy. Umiem po turecku siadać i samemu zupę zjadać. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. X2 Bardzo lubię mój leżaczek i za mamą już nie płaczę. Lubię kiedy gra muzyka, lubię z kolegami brykać. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. x2
Wiersz: „Moja droga do przedszkola”
Moja droga do przedszkola Jest bezpieczna i wesoła. Choć jest duży ruch i gwar, o przepisy zawsze dbam. Wiem, gdzie przejście jest dla pieszych, Zawsze odblask mam na odzieży. Z nieznajomym nie rozmawiam, bo zagrożeń się obawiam.