Grupa IV – Sarenki
Luty
TEMAT: Wesołe Ferie w „Muchomorku”.
Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami. Doskonali umiejętność współdziałania w różnych sytuacjach zabawowych.
Piosenka:,, Zima, zima, zima” Zima, zima, zima, pada, pada śnieg Jadę, jadę w świat sankami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Jaka pyszna sanna – parska raźno koń Śnieg rozbija kopytami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Zasypane pola – w śniegu cały świat Biała droga hen przed nami Sanki dzwonią dzwoneczkami Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń Dzyń, dzyń, dzyń | Wiersz – rymowanka z pokazywaniem: ,,Bałwan” Sypie śnieg, sypie śnieg, Ulepimy bałwanka, Spójrz w prawo, spójrz w lewo, Płatki lecą na nas, Pierwsza kula, druga kula, Trzecia kula, STOP! Garnek wielki, nos z marchewki, I guzików rząd! |
TEMAT: METODA PROJEKTU: „Dawno, dawno temu w świecie dinozaurów”.
Umiejętność ogólna: Dziecko odbywa niezwykła podróż do świata prehistorycznych gadów i zgłębiają wiedzę na temat życia dinozaurów.
Piosenka:,, DINO I ZABAWA W CHOWANEGO” 1.Wiele dinozaurów Chodziło po Ziemi, Biegały, skakały Wśród bujnej zieleni. Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (2x) 2.Rosły tam paprocie, Skrzypy i widłaki, Mogły się w nich chować Małe łobuziaki. Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (x3) | Wiersz: „DINOZAURY” Dinozaury to takie stworzenia, których już od dawna na świecie nie ma. Niektóre były duże, wielkości wieżowca, a inne małe, na przykład jak owca. Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie, jego się bało każde stworzenie. Jak szedł to wokół ziemia drżała, siał pośród zwierząt strachu bez mała. Pterozaury to gady, które latały, one naszym ptakom początek dały. Dinozaury wyginęły miliony lat temu i do dzisiaj nie wiemy czemu. Krążą na ten temat różne spekulacje i do końca nie wiadomo, kto ma rację. |
Styczeń
Temat: KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA.
Umiejętność ogólna: Rozwijamy uczucie przywiązania do dziadków, nabywamy szacunku dla osób starszych – babci i dziadka. Dostrzegamy ich wkład w życie rodzinne.
Piosenka: Kocha Babcie i Dziadziusia Ref: Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia Kocha Babcie i Dziadziusia każdy wnuczek każda wnusia. Babcia mnie utuli, po zabawie da obiadek wszystko wytłumaczy, zawsze mój kochany dziadek. Chętnie ich odwiedzam, zawsze kiedy tylko mogę prawie już pamiętam do ich domu całą drogę. | Wiersz: Dziadkowie Dzisiaj mamy Święto Dziadków Okazja niezwykle rzadka Ja Dziadków kocham szczerze Ich słowom zawsze wierzę Moi Dziadkowie mają swoje zdanie Budzą we mnie zaufanie. Babcia, to starsza dziewczynka Co kiedyś miała usta jak malinka Mamę i tatę dawno wychowała Za to w prezencie wnuki dostała. Jest taki jeden facio Przystojny jak James Bond To Dziadek mój kochany Nie znacie go? To błąd . |
Temat: SPORTY ZIMOWE.
Umiejętność ogólna: Zapoznanie z różnymi dyscyplinami sportu uprawianymi na śniegu i lodzie.
Piosenka: Wesoła zima Zima, zima, zima, Pada, pada śnieg. Jadę, jadę w świat sankami, Sanki dzwonią dzwoneczkami: Dzyń, dzyń, dzyń! x3 Jaka pyszna sanna, Parska raźno koń, Śnieg rozbija kopytami. Sanki dzwonią dzwoneczkami: Dzyń, dzyń, dzyń! x3 Zasypane pola, Śniegu cały świat. Biała droga hen przed nami, Sanki dzwonią dzwoneczkami: Dzyń, dzyń, dzyń! x3 | Wiersz: Z górki na pazurki Hej na sanki koleżanki, w nocy srebrny śnieżek spadł. A więc z górki na saneczkach, aż zaświszcze w uszach wiatr. Ach, z tej górki na pazurki miło się na sankach mknie. Tylko potem trzeba znowu pod tę górę ciągnąć je. |
Grudzień
TEMAT: Rodzina.
Umiejętność ogólna: Dostrzeganie roli rodziny w życiu codziennym.
Piosenka: Wesoła rodzina 1. My rodzinę dobrą mamy, zawsze razem się trzymamy! I choć czasem czas nas goni, my – jak palce jednej dłoni! Ref. Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój cały świat! Dużo słońca, czasem wiatr – to wesoły jest mój świat! 2. Mama zawsze kocha czule, ja do mamy się przytulę. Tata kocha lecz inaczej, uspokaja, kiedy płaczę. 3. Gdy napsocę i nabroję, siedzę w kącie, bo się boję! Tata skarci, pożałuje, a mamusia pocałuje! | Wiersz: Rodzina Moja rodzina, choć bardzo liczna, Jest dobra, miła i sympatyczna. I choć czasami wytrzymać trudno, To daję słowo- nie jest w niej nudno! Każdy ma swoje upodobania, jeden do nauki, drugi do spania. Lecz wszyscy bardzo się kochamy I zawsze sobie w życiu radę damy. |
TEMAT: Święta się zbliżają.
Umiejętność ogólna: Poznawanie i kultywowanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Wspólne przeżywanie radości, sprawianie przyjemności najbliższym.
Piosenka: Już blisko kolęda Gdy w pokoju wyrośnie choinka. Łańcuszkami, bombkami zaświeci. Ref. To znaczy, że już święta, Że już blisko kolęda. Że Mikołaj przyjedzie do dzieci. Hej kolęda, kolęda. Gdy opłatek już leży na stole. Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie. Gdy upieką się słodkie makowce i głos dzwonka z daleka zawoła. | Wiersz: Wieczór wigilijny Biały obrus lśni na stole, pod obrusem siano. Płoną świeczki na choince co tu przyszła na noc. Na talerzu kluski z makiem, karp jak księżyc srebrny. Zasiadają wokół stołu dziadek z babcią, krewni. Już się z sobą podzielili opłatkiem rodzice. Już złożyli wszyscy wszystkim moc serdecznych życzeń. |
Listopad
TEMAT: NASZE ZMYSŁY – program innowacyjny TABLIT projekt CZŁOWIEK
Umiejętność ogólna: Poznajemy świat poprzez zmysły, czyli wzrok, słuch, smak, węch i dotyk.
Piosenka: „ 5 zmysłów mam” Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x Oko widzi, patrzy w koło Czy jest smutno, czy wesoło ? Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x Ucho słucha, nasłuchuje Co usłyszy to notuje Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x Nos wywącha zapach wszelki I ten piękny i ten średni. Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x Język smaki podpowiada Pyszna każda jego rada. Ref. Pięć zmysłów mam i wszystkie znam /2x Narządy zmysłów i ich funkcje | Wiersz: ,,Zmysły” – Gabriela Lipińska Każdy z nas pięć zmysłów ma, Masz je ty, mam i ja! Dwoje oczu mam – patrzę nimi tu i tam. Dwoje uszu mam – wszystko dobrze słyszę sam. Nos mi służy do wąchania, dłonie zaś do dotykania. Język jest do smakowania, różnych potraw próbowania. Smaki zaś czuję aż cztery: Gorzki, kwaśny, słodki, słony. Który jest mój ulubiony? Nie wiesz, drogi mój kolego? Nie podpowiem ci, nic z tego! Jednak zgadniesz chyba sam… Teraz w buzi słodko mam… Bo cukierek zjadłem, mniam! |
TEMAT: KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY…
Umiejętność ogólna: Kształtowanie poczucia przynależności do swojego kraju.
Piosenka: „Płynie Wisła” Płynie Wisła, płynie Po polskiej krainie, po polskiej krainie Zobaczyła Kraków, Pewnie go nie minie. Zobaczyła Kraków, Pewnie go nie minie. Zobaczyła Kraków, Wnet go pokochała, wnet go pokochała I w dowód miłości Wstęgą opasała. I w dowód miłości Wstęgą opasała. | Wiersz: Katechizm małego dziecka – Kto ty jesteś? – Polak mały. – Jaki znak twój? – Orzeł biały. – Gdzie ty mieszkasz? – Między swemi. – W jakim kraju? – W polskiej ziemi. – Czem ta ziemia? – Mą ojczyzną. – Czem zdobyta? – Krwią i blizną. – Czy ją kochasz? – Kocham szczerze. – A w co wierzysz? – W Polskę wierzę. – Coś ty dla niej? – Wdzięczne dziecię. – Coś jej winien? – Oddać życie. |
Październik
Temat: Owoce i warzywa źródłem zdrowia i zabawy.
Umiejętność ogólna: dziecko zna zalety warzyw i owoców, potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia.
Piosenka: „Urodziny marchewki” Na marchewki urodziny zeszły wszystkie się jarzyny. A marchewka gości wita I o zdrowie grzecznie pyta. Kartofelek podskakuje, Burak z rzepką już tańcuje. Pan kalafior z krótką nóżką Biegnie szybko za pietruszką. Kalarepka w kącie siadła Ze zmartwienia aż pobladła. Tak się martwi, płacze szczerze, Nikt do tańca jej nie bierze. Wtem pomidor nagle wpada, Kalarepce ukłon składa. Moja droga kalarepko Tańczże ze mną, tańczże krzepko. Wszystkie pary jarzynowe Już do tańca są gotowe. Gra muzyka, to poleczka, Wszyscy tańczą już w kółeczkach. | Wiersz: „Na straganie” Na straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: „Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie, panie koprze.” Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!” Rzecze na to kalarepka: „Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!” Groch po brzuszku rzepę klepie: „Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?” Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu. Lecz pietruszka – z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może.” „A to feler” -Westchnął seler. Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli: Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?” Burak tylko nos zatyka: „Niech no pani prędzej zmyka, Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą. „A to feler” -Westchnął seler. Naraz słychać głos fasoli: „Gdzie się pani tu gramoli?!” „Nie bądź dla mnie taka wielka” – Odpowiada jej brukselka. „Widzieliście, jaka krewka!” Zaperzyła się marchewka. „Niech rozsądzi nas kapusta!” „Co, kapusta?! Głowa pusta?!” A kapusta rzecze smutnie: „Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!” „A to feler” – Westchnął seler. |
Temat: Już jesień.
Umiejętność ogólna: dostrzegamy i opisujemy jesienny las i jego mieszkańców.
Piosenka: Wiatr Psotnik Wiatr zapukał w okno, do dzieci: “Halo, hej maluchy, jak leci? Nie chce mi się biegać po polach, przyjdę do waszego przedszkola” Nie! nie! nie! Wietrzyku – Psotniku – masz chmurki przegonić, utulić sarenki w lesie, kałuże osuszyć, i liście posprzątać, bez ciebie cóż zrobi jesień? | Wiersz: Skarby Jesieni A czy wiecie, co to „skarby jesieni”? Piękne jabłko, co się w sadzie rumieni, garść orzechów na leszczynie zebranych, spadające z wysoka kasztany, pełne maku słodkiego makówki i czepliwe, łopianowe główki, strąk fasoli, kapusty łuszczyny i czerwone jagody kaliny, i na klonach nasionka skrzydlate, co z jesiennym ścigają się wiatrem. |
Wrzesień
Temat 1: Ja i moja grupa, coraz lepiej poznaję moje koleżanki i moich kolegów
Umiejętność ogólna: dziecko odnajdzie swoje miejsce w grupie rówieśniczej, ułoży graficzny zbiór zasad współżycia w grupie.
Piosenka „Życie przedszkolaka”
Warto rano się obudzić, nie grymasić, nie marudzić. Na pogodę nie narzekać, bo w przedszkolu kumpel czeka. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. X2 Umiem buty tak ustawić, żeby wiedzieć który prawy. Umiem po turecku siadać i samemu zupę zjadać. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. X2 Bardzo lubię mój leżaczek i za mamą już nie płaczę. Lubię kiedy gra muzyka, lubię z kolegami brykać. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. x2
Wiersz: ,,Dyżur”
Spójrz na Jacka – dumna mina.
Jacek dyżur dziś zaczyna.
Ma na szyi znaczek nowy
Na nim kwiatek kolorowy.
Czeka Jacka wiele pracy,
Wiedzą o tym przedszkolacy.
Podlać kwiaty, wymieść kurze,
Dać jeść rybce – takiej dużej!
Chwali Pani Jacka zucha
Dzisiaj każdy chłopca słucha.
I porządek zapanował,
Kiedy Jacek dyżurował.
Temat 2: JESTEM BEZPIECZNY NA DRODZE
Umiejętność ogólna: Dziecko przypomni sobie podstawowe zasady ruchu drogowego. Rozpozna barwy sygnalizacji świetlnej i rozumienie ich znaczenia. Dostrzeże skutki nieprawidłowego zachowania uczestników ruchu drogowego.
Piosenka: „Światła drogowe”
Czerwone na górze, zielone na dole To dla dzieci najważniejsze – światła drogowe x2 Gdy zielone jak ogórek światło świeci się Bezpiecznie przez ulicę można przejść Gdy zapali się czerwone, jak czerwony pomidorek Trzeba czekać, tu nie wolno spieszyć się!
Wiersz: ,,Trzy sygnały”
Chcesz przejść przez ulicę? Bardzo łatwo,
Uważać tylko musisz na światło!
Gdy się zapali czerwone oko? stój, bo z policją
Będziesz miał kłopot.
Przy żółtym świetle zachowaj spokój
Nie dając jeszcze na jezdnię kroku!
Sygnał zielony – znak droga wolna.
Ale pamiętaj, – nie droga polna!
Tylko ulica bardzo ruchliwa,
Gdzie o wypadek nietrudno bywa.