Grupa IV – Sarenki

Październik

TEMAT: Co wiemy o jabłku? – METODA PROJEKTU

Umiejętność ogólna: dziecko uporządkuje swoją wiedzę, pozna ciekawostki na temat owocu i jego właściwości zdrowotne, aktywnie uczestniczy w warsztatach i wycieczkach, potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia.

Piosenka: Czerwone jabłuszko  Wiersz „Jabłuszko”
  1.Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż
Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz?  
Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,
uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą.
ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz,
ja Cię nie wydam, ty Mnie nie wydasz,
Mazurek mazureczek,
oberek obereczek
Kujawiak, kujawiaczek,
chodźże Maryś chodźże chodź.  
2.Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy, T
ę dziewczynę kocham, co ma modre oczy  
Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,…
3.Żebym ja wiedziała, żeś ty chłopak stały.
To by moje oczy, za tobą patrzały.  
W koszyczku jabłuszko
starannie złożone
śmieje się do dzieci
troszkę zawstydzone   Mamusia jabłuszko
nożem rozkroiła
i na równe części
dzieci podzieliła A w każdej to części
zdrowe witaminki
dla mamy dla taty
chłopca i dziewczynki Cieszą się dzieciaki
i jabłuszka jedzą
a o tym jak zdrowe
nawet ptaszki wiedzą  

TEMAT: Czego jeszcze nie wiemy o marchewce? – METODA PROJEKTU

Umiejętność ogólna: dziecko kształtuje postawy proekologiczne i prozdrowotne; nabywa umiejętności poszukiwania informacji, rozwija umiejętność dokonywania obserwacji i wnioskowania.

Piosenka: „Urodziny marchewki” Wiersz: „Na straganie”
Na marchewki urodziny zeszły wszystkie się jarzyny.
A marchewka gości wita I o zdrowie grzecznie pyta.
Kartofelek podskakuje,
Burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
Biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie siadła
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja droga kalarepko
Tańczże ze mną, tańczże krzepko. Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyka, to poleczka, Wszyscy tańczą już w kółeczkach.  
  Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy: „Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze.
” Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!
„Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może.”
„A to feler” -Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli:
Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka: „Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.
„A to feler” -Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli: „Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!”  Zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie: „Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” – Westchnął seler.  

Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy –WIELKA BRYTANIA

REALIZACJA PLANU ROCZNEGO

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).

Wrzesień

Temat: Ja i moja grupa, coraz lepiej poznaję moje koleżanki i moich kolegów.

Umiejętność ogólna: dziecko odnajdzie swoje miejsce w grupie rówieśniczej, ułoży graficzny zbiór zasad współżycia w grupie.

Piosenka „Życie przedszkolaka”Wiersz: ,,Dyżur”
Warto rano się obudzić,
nie grymasić, nie marudzić.
Na pogodę nie narzekać,
bo w przedszkolu kumpel czeka.
Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać
lubię życie przedszkolaka. X2
Umiem buty tak ustawić,
żeby wiedzieć który prawy.
Umiem po turecku siadać
i samemu zupę zjadać.
Spójrz na Jacka – dumna mina.
Jacek dyżur dziś zaczyna.
Ma na szyi znaczek nowy
Na nim kwiatek kolorowy.
Czeka Jacka wiele pracy,
Wiedzą o tym przedszkolacy.
Podlać kwiaty, wymieść kurze,
Dać jeść rybce – takiej dużej!
Chwali Pani Jacka zucha
Dzisiaj każdy chłopca słucha.
I porządek zapanował,
Kiedy Jacek dyżurował.

Temat: Jestem bezpieczny na drodze.

Umiejętność ogólna: Dziecko przypomni sobie podstawowe zasady ruchu drogowego. Rozpozna barwy sygnalizacji świetlnej i rozumienie ich znaczenia. Dostrzeże skutki nieprawidłowego zachowania uczestników ruchu drogowego.

Piosenka: „Światła drogowe”Wiersz: ,,Trzy sygnały”
Czerwone na górze, zielone na dole
To dla dzieci najważniejsze –
światła drogowe x2
Gdy zielone jak ogórek światło świeci się
Bezpiecznie przez ulicę można przejść
Gdy zapali się czerwone,
jak czerwony pomidorek
Trzeba czekać, tu nie wolno spieszyć się!
Chcesz przejść przez ulicę? Bardzo łatwo,
Uważać tylko musisz na światło!
Gdy się zapali czerwone oko? stój, bo z policją
Będziesz miał kłopot.
Przy żółtym świetle zachowaj spokój
Nie dając jeszcze na jezdnię kroku!
Sygnał zielony – znak droga wolna.
Ale pamiętaj, – nie droga polna!
Tylko ulica bardzo ruchliwa,
Gdzie o wypadek nietrudno bywa.

Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – UKRAINA

REALIZACJA PLANU ROCZNEGO

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).