Grupa V – Borsuki
Październik
TEMAT: Jesień w parku, w lesie.
Umiejętność ogólna: Dziecko zwróci uwagę na piękno otaczającej nas przyrody, pozna jej bogactwo w parku i w lesie.
Piosenka: „Pani Jesień” | Wiersz: „Bukieciki” |
Wszyscy ludzie mówią, że jesień jest smutna, A ja wcale się nie zgadzam z tym, Jesień jest wesoła echo za nią woła Pełno przed nią złotych drzew Ref: Pani Jesień do nas przyszła I wesoło śpiewa nam Strój jej zdobią złote liście Na bębenku dla niej gram. 2X | Posypały się listeczki dookoła, To już jesień te listeczki z wiatrem woła: – Opadnijcie moje złote i czerwone, jestem jesień przyszłam tutaj, w waszą stronę. Lecą listki, lecą z klonu i kasztana. Będą z listków bukieciki złote dla nas. Nazbieramy, nastawiamy na stoliku Tych jesiennych, tych pachnących bukiecików. |
TEMAT: Jesień w sadzie i ogrodzie.
Umiejętność ogólna: Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych.
Piosenka: Czerwone jabłuszko | Wiersz: „Na straganie” |
1.Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz? Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą, uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą. ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz, ja Cię nie wydam, ty Mnie nie wydasz, Mazurek mazureczek, oberek obereczek Kujawiak, kujawiaczek, chodźże Maryś chodźże chodź. 2.Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy, Tę dziewczynę kocham, co ma modre oczy Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,… 3.Żebym ja wiedziała, żeś ty chłopak stały. To by moje oczy, za tobą patrzały. | Na straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: „Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie, panie koprze.” Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!” Rzecze na to kalarepka: „Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!” Groch po brzuszku rzepę klepie: „Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?” Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu. Lecz pietruszka – z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może.” „A to feler” -Westchnął seler. Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli: Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?” Burak tylko nos zatyka: „Niech no pani prędzej zmyka, Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą. „A to feler” -Westchnął seler. Naraz słychać głos fasoli: „Gdzie się pani tu gramoli?!” „Nie bądź dla mnie taka wielka” – Odpowiada jej brukselka. „Widzieliście, jaka krewka!” Zaperzyła się marchewka. „Niech rozsądzi nas kapusta!” „Co, kapusta?! Głowa pusta?!” A kapusta rzecze smutnie: „Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!” „A to feler” – Westchnął seler. |
Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – WIELKA BRYTANIA
REALIZACJA PLANU ROCZNEGO
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).
Wrzesień
Temat: Witamy w przedszkolu.
Umiejętność ogólna: dziecko pozna nową salę, nowych kolegów, wspólnie ustali kodeks właściwych zachowań przedszkolaka.
Piosenka: „Życie przedszkolaka„ | Wiersz: „Dyżur” |
Warto rano się obudzić, nie grymasić, nie marudzić. Na pogodę nie narzekać, bo w przedszkolu kumpel czeka. Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. X2 Umiem buty tak ustawić, żeby wiedzieć który prawy. Umiem po turecku siadać i samemu zupę zjadać. | Spójrz na Jacka – dumna mina. Jacek dyżur dziś zaczyna. Ma na szyi znaczek nowy Na nim kwiatek kolorowy. Czeka Jacka wiele pracy, Wiedzą o tym przedszkolacy. Podlać kwiaty, wymieść kurze, Dać jeść rybce – takiej dużej! Chwali Pani Jacka zucha Dzisiaj każdy chłopca słucha. I porządek zapanował, Kiedy Jacek dyżurował. |
Temat: Jesteśmy ostrożni na ulicy.
Umiejętność ogólna: Dziecko przypomni sobie podstawowe zasady ruchu drogowego. Rozpozna barwy sygnalizacji świetlnej i rozumienie ich znaczenia. Dostrzeże skutki nieprawidłowego zachowania uczestników ruchu drogowego. Zapamięta miejsce swojego zamieszkania.
Piosenka: „Kolorowe światła” | Wiersz: „Znaki drogowe„ |
1. Do przedszkola co dzień rano idę przez ulicę z mamą, Droga wcale nie jest łatwa, Bo na skrzyżowaniach światła. Ref. Czerwone światło stój! Zielone światło idź! Na żółtym świetle zawsze czekaj +Tak już musi być. | Stoją znaki. Znak za znakiem. I zadanie mają takie, żeby ostrzec i zakazać lub kierunek dobry wskazać. Muszą czyste być, dlatego nie oszpecaj ich, kolego! Nie bazgrajcie po nich niczym. One nam ratują życie! |
Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – UKRAINA REALIZACJA PLANU ROCZNEGO
Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).