Grupa V – Borsuki

Marzec

TEMAT: Jesteśmy dobrymi kolegami.

Umiejętność ogólna:  Dz. potrafi nawiązać poprawne kontakty z rówieśnikami, wspólnie rozwiązuje problemy z wyeliminowaniem zachowań opartych na agresji i przemocy.

Piosenka:,, Grzeczne słówka ”  
Dziękuję, przepraszam i proszę,
Trzy słówka za małe trzy grosze
I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna
Znają te słówka na pewno.
Ref.
Trzy słówka za małe trzy grosze:
Dziękuję, przepraszam i proszę.
To przecież niewiele kosztuje,
Gdy powiesz, uprzejmie dziękuję.

Korona ci z głowy nie spadnie na pewno.
Nawet, gdy jesteś królewną.
rzy słówka za małe trzy grosze Dziękuję, przepraszam i proszę!

Wiersz:,, Jak się zmieniam”  
W ciągu dnia miewam różne humory:
Inna jest mina wesoła, inna,
gdy jestem chora.
Gdy się boję, krzyczę – Oooo!
Gdy zjadam cytrynę,
to mam kwaśną minę,
A gdy jestem zła –
Moja mina przypomina pysk rekina.

TEMAT: Wiosna tuż za rogiem …

Umiejętność ogólna:  Dziecko pozna zmiany w przyrodzie zachodzące wiosną. 

Piosenka:,, Marcowe żaby ”  
Już wiosna na polach sadzi krokusy, zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.

Ref. A żaby rechu- rech, żaby się cieszą, że ten marzec rechu- rech wszystko pomieszał.
Raz słońce, a raz deszcz, idzie wiosna, a tu śnieg.
Bo w marcu jak w garncu rechu- rech żabi śmiech.
2. A deszczem umyte drzewa są czyste, na gałązkach już rosną kotki puszyste.  
Ref. A żaby…
3. Na łące bociany głośno klekocą, rankiem słońce przygrzewa, mróz mrozi nocą. Ref. A żaby
Wiersz: ,, Zwiastuny wiosny”  
Mała Zosia się zastanawiała,
dlaczego jaskółka już przyleciała.
Czyżby się wiosna do nas zbliżała?
Robi się cieplej i wiatr mniej wieje,
słoneczko częściej się do nas śmieje.
Po czym więc dzieci wiosnę poznają?
Po listeczkach zielonych, które wyrastają?
A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa,
zielenią się łąki, zielenią się drzewa.
Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają  
i radosnym śpiewem wiosnę już witają.
I mały przebiśnieg budzi się do życia,
piękny i radosny jako zwiastun wiosny.
Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna.

Luty

TEMAT: Wesołe Ferie w „Muchomorku”.

Umiejętność ogólna: Dziecko rozwija swoje pasje i zainteresowania, czerpie radość ze wspólnych zabaw z kolegami i koleżankami. Doskonali umiejętność współdziałania w różnych sytuacjach zabawowych.

Piosenka:,, Zima, zima, zima”  
Zima, zima, zima, pada, pada śnieg
Jadę, jadę w świat sankami
Sanki dzwonią dzwoneczkami
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń Jaka pyszna sanna – parska raźno koń
Śnieg rozbija kopytami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń Zasypane pola – w śniegu cały świat 
Biała droga hen przed nami
Sanki dzwonią dzwoneczkami 
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Dzyń, dzyń, dzyń
Wiersz – rymowanka z pokazywaniem: ,,Bałwan”  
Sypie śnieg, sypie śnieg,
Ulepimy bałwanka,
Spójrz w prawo, spójrz w lewo,
Płatki lecą na nas,
Pierwsza kula, druga kula,
Trzecia kula, STOP!
Garnek wielki, nos z marchewki,
I guzików rząd!    

TEMAT: METODA PROJEKTU: „Dawno, dawno temu w świecie dinozaurów”.

Umiejętność ogólna: Dziecko odbywa niezwykła podróż do świata prehistorycznych gadów i zgłębiają wiedzę na temat życia dinozaurów.

Piosenka:,, DINO I ZABAWA W CHOWANEGO”   1.Wiele dinozaurów Chodziło po Ziemi, Biegały, skakały Wśród bujnej zieleni.   Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (2x) 2.Rosły tam paprocie, Skrzypy i widłaki, Mogły się w nich chować Małe łobuziaki.   Ref. Hop, hop! Dino, Dino Baw się w chowanego, W takim gęstym lesie To jest nic trudnego! (x3)Wiersz: „DINOZAURY”
Dinozaury to takie stworzenia, których już od dawna na świecie nie ma.
Niektóre były duże, wielkości wieżowca, a inne małe, na przykład jak owca.
Drapieżny tyranozaur był groźny szalenie, jego się bało każde stworzenie.
Jak szedł to wokół ziemia drżała, siał pośród zwierząt strachu bez mała.
Pterozaury to gady, które latały, one naszym ptakom początek dały.
Dinozaury wyginęły miliony lat temu i do dzisiaj nie wiemy czemu. Krążą na ten temat różne spekulacje
i do końca nie wiadomo, kto ma rację.  

Styczeń

Temat: Metoda projektu: Płynie czas.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna sposób odmierzania czasu, potrafi posługiwać się zegarem. Rozwija poczucie następstwa czasu.

Piosenka:,, Pan Tik – Tak”  
Która godzina? – Pyta rodzina
Jak kraj jest wielki wszerz i wzdłuż
Wszyscy gotowi? Można zaczynać?
Zatem otwieram nasz program już
Tik tak, tik tak, tik tak, tik tak Ja jestem Pan Tik Tak
A to mój mały świat
Tak, tak, tak to ja Tik Tak
A to mój mały świat
Tak, tak, tak to Pan Tik Tak I jego mały świat
Tak, tak, tak to Pan Tik Tak
I jego mały świat
Tik, tak, tik tak, tik tak
Tik tak!
Wiersz: ,,Szybko”
Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!
Szybko, szybko, stygnie kawa! 
Szybko, zęby myj i ręce! 
Szybko, światło gaś w łazience! 
Szybko, tata na nas czeka! 
Szybko, tramwaj nam ucieka! 
Szybko, szybko, bez hałasu! 
Szybko, szybko, nie ma czasu! 
Na nic nigdy nie ma czasu? 
A ja chciałbym przez kałuże 
iść godzinę albo dłużej, 
trzy godziny lizać lody, 
gapić się na samochody 
i na deszcz, co leci z góry, 
i na żaby, i na chmury…………
Chciałbym wszystko robić wolno,
ale mi nie wolno? 

Temat: Nasza Babcia i Dziadek.

Umiejętność ogólna: Dziecko uczy się szacunku do osób starszych. Pogłębi więzi emocjonalne z babcią i dziadkiem.

Piosenka:,, Dla babci i dziadka”   

Moja babcia nie jest siwa,
świetnie biega, nieźle pływa,
dobrze wie co słychać w świecie,
bo się zna na internecie .
Ref.: Babcia, babcia ukochana,  
babcia, babcia roześmiana,
babcia w środku całkiem młoda,  jeszcze wnukom siły doda. ×2

Z dziadkiem lubię łowić ryby,
albo walczyć tak „na niby”,  
nim zdobywam górskie szczyty,
bo to kompan znakomity.

Ref.: Dziadek, dziadek ukochany,
dziadek, dziadek niezrównany  
dziadek życia wciąż ciekawy,  
zawsze chętny do zabawy. ×2
Wiersz:,, Kiedy babcia była mała ”
 Dziś, zamiast bajki o krasnoludkach
opowiem ci wnusiu, jak byłam malutka.  
Miałam krótka sukienkę w czerwone kropki,
nosiłam pończochy, a nie rajstopki.  
Po drzewach łaziłam, tak jak ty umiesz,
bawiłam się w klasy, a nie w gumę.  
Skakałam przez skakankę, sto razy,
dwieście, trzysta, pływałam tak jak ryba
(woda była wtedy czysta).
Jeździłam na rowerze, co się nazywał „damka”,
a w zimie – szalałam na sankach…
Ale przede wszystkim, jak byłam mała,
to się bez przerwy śmiałam  

Grudzień

Temat: List do Świętego Mikołaja.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna pracę  poczty i listonosza, utrwali znajomość własnego adresu.

Piosenka:,, Idzie Mikołaj”
Za oknami zimno,
za oknami mróz,
pod balkonem stoi Mikołaja wóz.
Kiedy przyjdzie tu
kiedy przyjdzie tu
kiedy prezent mi przyniesie.

Człap, człap, człap, człap.
Idzie już Święty Mikołaj jest tuż, tuż.
La, la, la, la, la, la
La, la, la, la
Święty Mikołaj coś każdemu da.
Wiersz: ,,Nasz gość”
 
Dziś na Mikołaja
maluchy czekają.
Niespodziankę wielką
w swojej sali mają.

Wszystkie uśmiechnięte
gościa chcą powitać,
poprosić by usiadł
o zdrowie zapytać.

Specjalny obrazek
same wykonały.
Chcą żeby pamiętał
o nich przez rok cały.

Temat: Czekamy na Święta.

Umiejętność ogólna: Dziecko kultywuje tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Pogłębi więzi rodzinne.

Piosenka:,, Dzień jeden w roku”
 
Jest taki dzień, bardzo ciepły,
choć grudniowy.
Dzień zwykły dzień,
 w którym gasną wszelkie spory.
Jest taki dzień,
 w którym radość wita wszystkich
Dzień, który już każdy z nas
zna od kołyski.
 
Niebo – Ziemi, Niebu- Ziemia
Wszyscy wszystkim ślą życzenia
Drzewa – ptakom, ptaki – drzewom
Tchnienie wiatru – płatkom śniegu.
Wiersz:,, Wkrótce święta”
 
Gwar i hałas dziś w przedszkolu
słychać głosy w sali w holu.
Wszyscy wszystko dziś sprzątają
wiadra z wodą, szczotki mają.

Drzwi, regały, półki, szafki.
lśnią czystością też zabawki.
Lalki pięknie uczesane
w nowe suknie są ubrane.

Pachną w kuchni już pierniki
przystrojone są stoliki.
Święta, święta, się zbliżają,
wszyscy bardzo się starają.

Listopad

Temat: Jesienna pogoda.

Umiejętność ogólna: Dziecko obserwuje zmieniające się warunki pogodowe. Pozna sposoby oznaczania pogody.

Piosenka:,, Kolorowy deszcz”
1 Gdy na dworze pada deszcz,
kiedy wszystko szare jest Wyjmij kredki i narysuj,
to co tylko chcesz.
Ref. Na niebiesko, fioletowo
       żółto i różowo
       na zielono, na czerwono
       i pomarańczowo.
2. Chociaż pada szary deszcz,
kredki z deszczu śmieją się.
Każda kredka ostrzy nosek
i rysować chce.
Wiersz:,, Deszczowa pogoda”
Kiedy na dworze ciągle deszcz pada
to pelerynę każdy zakłada.
Pod parasolem głowę swą chowa,
wzdycha, ach jaka brzydka pogoda.

Pędzi po niebie chmura za chmurą,
chłodno i mokro, ciemno, ponuro.
Jesień jest smutna wiatr głośno śpiewa,
z wiatrem śpiewają liście i drzewa.  

Temat:  Zwierzęta domowe – nasi milusińscy.

 Umiejętność ogólna: Dziecko pozna potrzeby niektórych  zwierząt domowych , ma poczucie odpowiedzialności za warunki ich życia.

Piosenka: ,, Kotek kłopotek ”
1. W moim domku od niedawna mieszka kotek mały
Czarne łapki szare wąsy a ogonek biały
Do zabawy kłębek wełny albo nici motek
Ciągle biega i rozrabia zwiemy go Kłopotek
Ref. Kotek Kłopotek pierwszy do psotek
Figluje rozrabia ucieka na płotek
Kotek Kłopotek pierwszy do psotek
Figluje rozrabia ucieka na płotek
2.Bardzo miłe ma futerko lubię go przytulać
Ale trudno go przytulić bo on ciągle hula
Biega skacze i rozrabia zabawki przewraca
Ciągle psoci i figluje to jest jego praca  
Wiersz: ,,  Mój przyjaciel”
Dziś spotkałem go przypadkiem,
Gdy do domu szedłem sam.
Pomyślałem wtedy szybko,
Ciepłą strawę jemu dam.

Mój przyjaciel biega teraz,
Tam, gdzie biegam zawsze ja.
W nocy strzeże mego domu,
Lubię mieć takiego psa.

Choć to kundel, jakich dużo,
To niezwykły z niego pies.
Nie opuści mnie na chwilę,
Przyjacielem moim jest  

Październik

Temat: Projekt: Czego jeszcze nie wiemy o jabłku?

Umiejętność ogólna: Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych. Dziecko nabywa umiejętności poszukiwania informacji, rozwinie  umiejętność dokonywania obserwacji i wnioskowania.

Piosenka: Czerwone jabłuszko  

1.Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż
Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz?
Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,
uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą.
Ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz,
ja Cię nie wydam, ty Mnie nie wydasz,
Mazurek mazureczek, oberek obereczek
Kujawiak, kujawiaczek, chodźże Maryś chodźże chodź.
2.Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy, T
ę dziewczynę kocham, co ma modre oczy
Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,…
3.Żebym ja wiedziała, żeś ty chłopak stały.
To by moje oczy, za tobą patrzały.  
Wiersz: Jabłuszko  

W koszyczku jabłuszko
starannie złożone
śmieje się do dzieci
troszkę zawstydzone   Mamusia jabłuszko
nożem rozkroiła
i na równe części
dzieci podzieliła A w każdej to części
zdrowe witaminki
dla mamy dla taty
chłopca i dziewczynki Cieszą się dzieciaki
i jabłuszka jedzą
a o tym jak zdrowe
nawet ptaszki wiedzą

Temat: Jesień wokół nas.

Umiejętność ogólna: Dziecko zwróci uwagę na piękno otaczającej nas przyrody, pozna jej bogactwo w ogrodzie, parku i w lesie.

Piosenka: Pani Jesień  

Wszyscy ludzie mówią,
że jesień jest smutna,
A ja wcale się nie zgadzam z tym,
Jesień jest wesoła
echo za nią woła
Pełno przed nią złotych drzew
Ref: Pani Jesień do nas przyszła
I wesoło śpiewa nam
Strój jej zdobią złote liście
Na bębenku dla niej gram. 2X  
Wiersz: Bukieciki  

Posypały się listeczki dookoła,
To już jesień te listeczki
z wiatrem woła:
– Opadnijcie moje złote i czerwone,
jestem jesień przyszłam tutaj,
w waszą stronę.
Lecą listki, lecą z klonu i kasztana.
Będą z listków bukieciki
złote dla nas.
Nazbieramy, nastawiamy na stoliku
Tych jesiennych, tych pachnących
bukiecików.

Wrzesień

Temat 1: Witamy w przedszkolu

Umiejętność ogólna: dziecko pozna nową salę, jej urządzenia oraz kodeks zachowań

Piosenka: „Do przedszkola „

Rano budzę się , jaki piękny to czas,

Słońce wstało już a więc pora też wstać.

Szybko myję się, jem śniadanie i już.

Gotów jestem bo chcę już iść, chcę już iść,

Ref. Do przedszkola, do przedszkola

Jak cudownie tutaj co dzień  mija czas.

Do przedszkola , do przedszkola o tym już od rana  marzy każdy z nas.

Wiersz: „Mądry przedszkolak”

Mądry przedszkolak przykładem świeci,

zawsze jest grzeczny dla innych dzieci,

Nie krzyczy na nie, nawet gdy zły jest,

Chce coś od nich  -grzecznie prosi

I się z szacunkiem do nich odnosi.

Jak z tego widać , nie trzeba wiele,

By wszystkich dzieci być przyjacielem.

Temat 2: Wspomnienia z wakacji

Umiejętność ogólna: dziecko swobodnie wypowie się na temat wakacji, potrafi słuchać innych i czekać na swoją kolej.

Piosenka: Pamiątki z wakacji

Skąd te śmiechy, skąd te piski? To plecaki i walizki. Zgromadziły się na stacji, bo już wracać czas z wakacji. Były w górach i nad morzem, żeglowały po jeziorze, odwiedziły każdy kątek, teraz wiozą moc pamiątek.

Ref.: Muszelki, bursztyny, z kory łódeczki, kamyki i szyszki, śmieszne kubeczki, latawce bez sznurka, wędki składane, koszulki ze zdjęciem, piłki dmuchane

Wiersz: Czy wakacje mają wady?

Każdy z nas chyba wie doskonale:

Wakacje mają tysiące zalet!

Są kolorowe i rozbrykane, psotne, beztroskie, zaczarowane…

Bo choćby nawet jak z cebra lało,

To zawsze jakiś promyk, nieśmiało,

na ziemię dotrze, w nos połaskocze i już się razem z wiatrem chichoczesz!

Wakacje mają tysiące zalet…

Temat 3: Jesteśmy ostrożni na ulicy

Umiejętność ogólna: dziecko zna elementarne  zasady ruchu drogowego. Pozna i  nazwie wybrane znaki drogowe. Zapamięta miejsce swojego zamieszkania.

Piosenka: „Kolorowe światła”

1. Do przedszkola co dzień z rano
 idę przez ulicę z mamą,
Droga wcale nie jest łatwa,
Bo na skrzyżowaniach światła.

Ref. Czerwone światło stój!
Zielone światło idź!
Na żółtym świetle zawsze czekaj
Tak już musi być.

2. Samochody w rzędach stoją
A kierowcy spoglądają 
Czy już światło jest zielone,
By odjechać w swoją stronę.

Wiersz: Znaki drogowe

Stoją znaki. Znak za znakiem.

I zadanie mają takie,  żeby ostrzec i zakazać  lub kierunek dobry wskazać.

Muszą czyste być, dlatego  nie oszpecaj ich,

kolego!

Nie bazgrajcie po nich niczym.

One nam ratują życie!