Grupa V – Borsuki

Kwiecień

Marzec

Luty

Styczeń

Grudzień

Listopad

TEMAT :  Zwierzęta domowe – nasi milusińscy.

Umiejętność ogólna: Dziecko pozna potrzeby niektórych  zwierząt domowych, ma poczucie odpowiedzialności za warunki ich życia.

  Piosenka: „Kotek Kłopotek”  
1.W moim domku od niedawna
 mieszka kotek mały
Czarne łapki szare wąsy a ogonek biały
Do zabawy kłębek wełny albo nici motek
Ciągle biega i rozrabia
zwiemy go Kłopotek
Ref. Kotek Kłopotek pierwszy do psotek
Figluje rozrabia ucieka na płotek
  Wiersz: „Mój przyjaciel”
Dziś spotkałem go przypadkiem,
Gdy do domu szedłem sam.
Pomyślałem wtedy szybko,
Ciepłą strawę jemu dam.

Mój przyjaciel biega teraz,
Tam, gdzie biegam zawsze ja.
W nocy strzeże mego domu,
Lubię mieć takiego psa.

TEMAT: Jesienna pogoda – METODA PROJEKTU.
Umiejętność ogólna: dziecko obserwuje zmieniające się warunki pogodowe. Pozna sposoby oznaczania pogody.

  Piosenka: „Kolorowy deszcz”
1.Gdy na dworze pada deszcz,
kiedy wszystko szare jest.
Wyjmij kredki i narysuj,
to co tylko chcesz.  
Ref. Na niebiesko, fioletowo, żółto i różowo.
Na zielono, na czerwono i pomarańczowo.  
(…)  
  Wiersz: „Deszczowa pogoda”
Kiedy na dworze ciągle deszcz pada
to pelerynę każdy zakłada.
Pod parasolem głowę swą chowa,
wzdycha, ach jaka brzydka pogoda.

Pędzi po niebie chmura za chmurą,
chłodno i mokro, ciemno, ponuro.
Jesień jest smutna wiatr głośno śpiewa,
z wiatrem śpiewają liście i drzewa.  

Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – POLSKA.

REALIZACJA PLANU ROCZNEGO

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).

Piosenka:,, Jesteśmy Polką i Polakiem”  
Ref.: Jesteśmy Polką i Polakiem,
dziewczynką fajną i chłopakiem.
Kochamy Polskę z całych sił,
chcemy byś również kochał ją i ty i ty.  
1 Ciuchcia na dworcu czeka,
dziś wszystkie dzieci pojadą nią poznać kraj.
Ciuchcia mknie daleko i przygód
wiele na pewno w drodze spotka nas.  
Ref.: Jesteśmy …  
Wiersz:Katechizm małego Polaka”  
– Kto ty jesteś?
– Polak mały.
– Jaki znak twój?
– Orzeł biały.
– Gdzie ty mieszkasz?
– Między swemi.
– W jakim kraju?
– W polskiej ziemi.
– Czem ta ziemia?
– Mą ojczyzną.
– Czem zdobyta?
– Krwią i blizną.
– Czy ją kochasz?
– Kocham szczerze.
– A w co wierzysz?
– W Polskę wierzę.
– Coś ty dla niej?
– Wdzięczne dziecię.
– Coś jej winien?
– Oddać życie.  

Październik

TEMAT: Jesień w parku, w lesie.

Umiejętność ogólna: Dziecko zwróci uwagę na piękno otaczającej nas przyrody, pozna jej bogactwo w parku i w lesie.

Piosenka: „Pani Jesień”   Wiersz: „Bukieciki”
  Wszyscy ludzie mówią, że jesień jest smutna,
A ja wcale się nie zgadzam z tym,
Jesień jest wesoła echo za nią woła
Pełno przed nią złotych drzew
Ref: Pani Jesień do nas przyszła
I wesoło śpiewa nam
Strój jej zdobią złote liście
Na bębenku dla niej gram. 2X  
 Posypały się listeczki dookoła,
To już jesień te listeczki
z wiatrem woła:
– Opadnijcie moje złote i czerwone,
jestem jesień przyszłam tutaj,
w waszą stronę.
Lecą listki, lecą z klonu i kasztana.
Będą z listków bukieciki
złote dla nas.
Nazbieramy, nastawiamy na stoliku
Tych jesiennych, tych pachnących
bukiecików.

TEMAT: Jesień w sadzie i ogrodzie.
Umiejętność ogólna: Kształtowanie postaw proekologicznych i prozdrowotnych.

  Piosenka: Czerwone jabłuszkoWiersz: „Na straganie”
1.Czerwone jabłuszko przekrojone na krzyż
Czemu ty dziewczyno krzywo na mnie patrzysz?  
Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,
uciekaj dziewczyno bo Cię pobodą.
ja Ci buzi dam, ty Mi buzi dasz,
ja Cię nie wydam, ty Mnie nie wydasz,
Mazurek mazureczek, oberek obereczek
Kujawiak, kujawiaczek,
chodźże Maryś chodźże chodź.  
2.Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy,
Tę dziewczynę kocham, co ma modre oczy   Ref. Gęsi za wodą, kaczki za wodą,…
3.Żebym ja wiedziała,
żeś ty chłopak stały. To by moje oczy, za tobą patrzały.  
  Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy: „Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze.”
Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka: „Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może.”
„A to feler” -Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli:
Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?” Burak tylko nos zatyka: „Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.
„A to feler” -Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli: „Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” –
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!”  Zaperzyła się marchewka. „Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” – Westchnął seler.  

Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – WIELKA BRYTANIA

REALIZACJA PLANU ROCZNEGO

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).

Wrzesień

Temat: Witamy w przedszkolu.

Umiejętność ogólna: dziecko pozna nową salę, nowych kolegów, wspólnie ustali kodeks właściwych zachowań przedszkolaka.

Piosenka: „Życie przedszkolakaWiersz: „Dyżur”
Warto rano się obudzić,
nie grymasić, nie marudzić.
Na pogodę nie narzekać,
bo w przedszkolu kumpel czeka.
Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać
lubię życie przedszkolaka. X2
Umiem buty tak ustawić,
żeby wiedzieć który prawy.
Umiem po turecku siadać
i samemu zupę zjadać.
Spójrz na Jacka – dumna mina.
Jacek dyżur dziś zaczyna.
Ma na szyi znaczek nowy
Na nim kwiatek kolorowy.
Czeka Jacka wiele pracy,
Wiedzą o tym przedszkolacy.
Podlać kwiaty, wymieść kurze,
Dać jeść rybce – takiej dużej!
Chwali Pani Jacka zucha
Dzisiaj każdy chłopca słucha.
I porządek zapanował,
Kiedy Jacek dyżurował.

Temat: Jesteśmy ostrożni na ulicy.

Umiejętność ogólna: Dziecko przypomni sobie podstawowe zasady ruchu drogowego. Rozpozna barwy sygnalizacji świetlnej i rozumienie ich znaczenia. Dostrzeże skutki nieprawidłowego zachowania uczestników ruchu drogowego. Zapamięta miejsce swojego zamieszkania.

Piosenka: „Kolorowe światła”Wiersz: „Znaki drogowe
1. Do przedszkola co dzień rano
idę przez ulicę z mamą,
Droga wcale nie jest łatwa,
Bo na skrzyżowaniach światła.
Ref. Czerwone światło stój!
Zielone światło idź!
Na żółtym świetle zawsze czekaj
+Tak już musi być.
Stoją znaki.
Znak za znakiem.
I zadanie mają takie,  
żeby ostrzec i zakazać
 lub kierunek dobry wskazać.
Muszą czyste być,
dlatego nie oszpecaj ich,
kolego!
Nie bazgrajcie po nich niczym.
One nam ratują życie!

Temat: Mali podróżnicy, czyli przedszkolaki śladami dziedzictwa cywilizacyjnego Europy – UKRAINA REALIZACJA PLANU ROCZNEGO

Umiejętność ogólna: dziecko poznaje europejskie dziedzictwo kulturowe jako dobro wspólne, poznaje bogactwo i różnorodność państw (poznaje historię, kulturę, język, potrawy, architekturę, sztukę, itp).